برچسب نانویی به کمک اینترنت اشیاء می‌آید

شرکت کنتاکت آیو (Kontakt.io) یک برچسب نانویی ساخته است که می‌توان آن را کوچکترین برچسب بلوتوثی کم انرژی ( BLE) مقرون به صرفه، یکبار مصرف و پوشیدنی جهان دانست.

این شرکت رهبر توسعه رهیافت‌های اینترنت اشیاء در بخش بلوتوث، Bluetooth ® Low Energy (BLE)، است که به تازگی برچسب یک‌بارمصرفی برای ایمنی کارگران، بخش درمان و دیگر صنایع ساخته است.

روم ایزنبرگ، CRO در شرکت کنتاکت آیو گفت: «در ادامه تعهد دائمی خود به نوآوری، ما خوشحالیم که Nano Tag را معرفی می‌کنیم و گامی دیگر در کاهش هزینه‌ها و محصولات دوستدار محیط‌زیست برمی‌داریم.»

ایزنبرگ افزود: «با توجه به افزایش تقاضای مشتریان ما، Nano Tag، نیاز به باتری‌های لیتیوم را از بین می‌برد و در عین حال یک دستگاه BLE واقعا پوشیدنی را ارائه می‌دهد که آنچه در صنعت به‌عنوان کوچک‌سازی شناخته می‌شود را دوباره تعریف می‌کند.»

با توجه به محدودیت‌های اندازه و هزینه برچسب‌های RFID نسل قدیم، فناوری برچسب BLE شرکت کنتاکت آیو این امکان را برای کاربران نهایی فراهم می‌کند که برچسب‌های یکبار مصرف را در یک ابزار پوشیدنی قرار دهند. با این کار تعداد کاربردهای متعددی را می‌توان برای یک ابزار پوشیدنی پیاده‌سازی کرد و در حوزه‌هایی نظیر ورزش یا بخش مراقبت‌های بهداشتی و برنامه‌هایی که از چنین داده‌های واقعی استفاده می‌کنند، از آن استفاده کرد.

این فناوری در بخش مراقبت‌های بهداشتی، توسط کارکنان به‌منظور جلوگیری از سرگردانی بیماران، برای نظارت بر زمان انتظار بیمار و سازماندهی بهتر اورژانس و گردش کار مجموعه‌ها استفاده می‌شود. برای نمایشگاه‌های تجاری و در رویدادهای بزرگ موسیقی و ورزشی، مچ‌بندهای دارای نانوبرچسب برای ایمنی جمعیت، مدیریت شرایط اضطراری و استفاده از خدمات غذایی می‌تواند استفاده شود. در ساختمان‌های هوشمند، مچ‌بندهای پوشیدنی و نانوبرچسب‌های مچ دست امکان نظارت بر حرکات بازدیدکنندگان در داخل ساختمان‌ها را فراهم می‌آورد و در کل امنیت تأسیسات و ایمنی کلی ساختمان را بهبود می‌بخشد.

این دستگاه فوق‌العاده کوچک و ضد آب (IP67) فقط ۲۳ میلی‌متر در ۵٫۳ میلی‌متر ابعاد دارد و وزن آن دو گرم است. این برچسب نانو از یک باتری غیرسمی اکسید نقره استفاده می‌کند که حداکثر سه ماه طول عمر باتری آن است.

Nano Tag مجهز به فناوری بلوتوث ۵٫۰ است و آن را با دستگاه‌های تلفن همراه iOS و Android می‌توان جفت کرد.

راه حل‌های شگفت‌انگیز، ساده و مبتنی بر اینترنت اشیاء از شرکت کنتاکت آیو این امکان را برای طیف وسیعی از سازمان‌ها فراهم می‌کند که بدون نیاز به استقرار تجهیزات پیچیده فناوری اطلاعات یا جلوگیری از هزینه‌های مالی برای تغییر و ایجاد ساختمان «هوشمند»، از قدرت اینترنت اشیاء استفاده کنند.

این برچسب‌های نانو از ۵ تا ۸ دلار قیمت دارند.