برچسبی روی پوست، به جای تزریق واکسن!

پچ حاوی میکروسوزن ساخته شده که روی سطح آن نانوذرات با خواص واکسن قرار داده شده‌ است. این فناوری می‌تواند جایگزین روش‌های فعلی تزریق واکسن شود.

بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به‌طور کامل در برابر کووید -۱۹ واکسینه شده‌اند. با این حال، بسیاری از افرادی که در کشورهای با محدودیت منابع زندگی می‌کنند نتوانسته‌اند واکسن دریافت کنند، تا حدی به این دلیل که این مناطق فاقد امکانات حمل و نقل و ذخیره‌سازی با دمای کنترل شده هستند.

در حال حاضر محققان یک پچ حاوی میکروسوزن ساختند که واکسن حاوی DNA کرونا را به پوست می‌‌رساند و باعث واکنش‌های ایمنی قوی در سلول‌ها و موش‌ها می‌شود. نکته مهم این است که می‌توان این پچ را بیش از ۳۰ روز در دمای اتاق نگهداری کرد.

اداره غذا و داروی آمریکا سه واکسن را برای استفاده در طول همه‌گیری کرونا مجاز کرده است: یکی براساس پروتئین و دو مورد براساس RNA. همه آن‌ها باید در یخچال یا یخ‌زده نگهداری شوند که توزیع آن‌ها را در مناطق دور افتاده محدود می‌کند. علاوه‌بر این، واکسن‌ها باید توسط پرسنل مراقبت‌های بهداشتی به‌صورت تزریق در عضله استفاده شوند. از آنجا که سلول‌های ایمنی معمولاً در ماهیچه‌ها یافت نمی‌شوند، دانشمندان روش‌های مختلفی را برای انتقال واکسن به پوست بررسی کرده‌اند، جایی که حاوی سلول‌های فراوان ارائه کننده آنتی‌ژن (APC) است؛ بنابراین، می‌تواند پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد کند. هوی لی، گوانگجون نی، های وانگ و همکارانش می‌خواستند یک پچ میکروسوزنی تهیه کنند که به‌طور موثر واکسن ضدکرونا را به زیر پوست منتقل کند و باعث ایمنی قوی و با دوام بدون نیاز به زنجیره سرمایش یا تزریق دردناک شود.

محققان واکسن خود را براساس DNA ساختند که ساخت آن راحت‌تر از RNA یا پروتئین است. همچنین از RNA پایدارتر است. با این حال، در آزمایش‌های بالینی، واکسن‌های DNA عضلانی از نظر اثربخشی محدود شده‌اند، زیرا برخلاف RNA یا پروتئین، DNA باید راه خود را در داخل هسته سلول پیدا کند تا کار کند. با تحویل واکسن به پوست غنی از APC و نه عضلات، محققان استدلال کردند که می‌توانند شانس ورود DNA به هسته یک APC را افزایش دهند.

برای ایجاد سیستم رهایش، محققان توالی DNA را که قادر است پروتئین SARS-CoV-2 یا پروتئین نوکلئوکپسیدی را تولید کند به سطح نانوذرات غیرسمی متصل کردند. درون نانوذرات یک ماده کمکی وجود داشت، یک مولکول که به تحریک پاسخ ایمنی کمک می‌کند. سپس محققان پچ حاوی میکروسوزن را با نانوذرات واکسن پوشش دادند. این پچ مستطیلی کوچک حاوی ۱۰۰ میکرونیدل تجزیه‌پذیر بود که هر کدام کمتر از یک دهم قطر نیش زنبور بود و می‌توانست بدون درد به لایه بیرونی پوست نفوذ کند. محققان این سیستم را روی موش‌ها آزمایش کردند و نشان دادند که پچ میکروسوزنی که کد کننده پروتئین است باعث واکنش‌های قوی آنتی‌بادی می‌شود، بدون این که عوارض جانبی قابل مشاهده‌ای داشته باشد. محققان می‌گویند از آنجا که فناوری می‌تواند حداقل ۳۰ روز در دمای اتاق بدون از دست دادن اثر خود نگهداری شود، ابزار مهمی برای توسعه واکسن‌های ضدکرونا با دسترسی جهانی خواهد بود.