همکاری دو شرکت بریتانیایی و سنگاپوری برای توسعه مواد دو‌بُعدی

دو شرکت سنگاپوری و بریتانیایی برای توسعه کاربردهای گرافن در بخش خودرو، هوافضا و دفاعی وارد همکاری مشترک شدند.

آیسنی‌لبز (Iceni Labs) در حال حاضر روی دو برنامه پیشرفته، دفاعی و امنیتی کار می‌کند که توسط شتاب‌دهنده دفاعی و امنیتی داسا (DASA) پشتیبانی می‌شود. هدف آن‌ها استفاده از خواص گرافن برای بازار دفاعی است.

آیسنی‌لبز یک تفاهم‌نامه همکاری (MoU) با شرکت سنگاپوری تو‌دی‌ام (۲DM) امضا کرده است که در آن این دو شرکت‌ تخصص مربوطه خود را برای توسعه و بازاریابی محصولات مبتنی بر گرافن با فناوری بالا برای بازارهای دفاعی، خودرویی و هوافضا را با هم ترکیب می‌کنند.

شرکت تو‌دی‌ام، گرافن با عملکرد بالا را به‌عنوان یک افزودنی صنعتی تولید می‌کند تا خواص بسیاری از مواد صنعتی را افزایش دهد. گرافن یک لایه کربن خالص به ضخامت یک اتم در آرایش شش ضلعی است که یک میلیون بار نازک‌تر از کاغذ، ۳۰۰ برابر قوی‌تر از فولاد و ۹۷ درصد شفاف است. گرافن علاوه بر اینکه قوی‌ترین ماده‌ای است که تا‌کنون اندازه‌گیری شده‌است، عملکردهای فوق‌العاده بالایی در چقرمگی، وزن ، عبور نور و هدایت الکتریکی از خود ارائه می‌دهد.

این تفاهم‌نامه، پتانسیل استفاده از گرافن تو‌دی‌ام را به‌عنوان یک افزودنی صنعتی برای افزایش خواص محصولات صنعتی توسعه یافته توسط آیسنی‌لبز شامل میکروفون، ادوات اپتیکی و روکش‌ها را پوشش می‌دهد.

آیسنی‌لبز در حال حاضر روی دو برنامه پیشرفته، دفاعی و امنیتی کار می‌کند که هدف آن‌ها، استفاده از خواص گرافن برای بازار دفاعی است. در اولین برنامه، این شرکت در حال توسعه کوچکترین و حساس‌ترین میکروفن‌های گرافنی جهان است. در برنامه دوم، از قابلیت‌های گرافن برای توسعه یک ابزار دید در روز/شب استفاده می‌شود.

الکس گایلز، مدیر بازرگانی آیسنی‌لبز، می‌گوید: «گرافن به‌عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین مواد کشف شده در دهه گذشته با خواص مکانیکی برتر، رسانایی حرارتی و الکتریکی بالا به‌عنوان یک گزینه عالی برای بهبود طیف وسیعی از کاربردها برای بازارهای دفاعی، خودرو و هوافضا است.

دکتر ریکاردو اولیویرا، بنیان‌گذار و مدیر ارشد تو‌دی‌ام می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که با تو‌دی‌ام، یکی از پیشگامان جهان در این فناوری، همکاری می‌کنیم تا بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم کار خود را با ارائه محصولات پیشرفته به این بازارها پیش ببریم.»

وی می‌افزاید: «اطمینان داریم که توسعه کاربردهای گرافن با تخصص آیسنی‌لبز در صنایع دفاعی، خودروسازی و هوافضا تسریع و بهینه می‌شود.»

این تفاهم‌نامه در اوت ۲۰۲۱ با دوره اولیه ۱۲ ماه آغاز شد.