بریتانیا به نیت چینی‌ها درباره خرید یک شرکت نانویی مشکوک‌است!

دولت بریتانیا به دنبال تحقیق در مورد دستیابی چینی‌ها به یک شرکت تولیدکننده گرافن در ولز است. کواس کوارتن، وزیر تجارت بریتانیا به ناظر رقابتی انگلیس دستور داده تا بررسی امنیت ملی در مورد خرید شرکت پرپتوس (Perpetus) توسط شرکت تائوروس اینترنشنال (Taurus International) را انجام دهد.

به سازمان رقابت و بازار مهلت داده شده بود تا به سرعت گزارشی به دولت ارائه دهد، پس از ارائه این گزارش، دولت برای مداخله در معامله پیشنهادی، اطلاعیه مداخله منافع عمومی را صادر کرد.

دولت بریتانیا از اظهارنظر در مورد دلایل خاص این مداخله خودداری کرد. ژو در وب سایت پرپتوس به‌عنوان دانشمند فناوری‌ نانو معرفی شده‌است و اظهار می‌کند که او یکی از برجسته‌ترین مقامات جهان در زمینه مواد دو بعدی و کاربردهای آن‌ها است.

دانشمندان سال‌ها روی مواد پیشرفته‌ای مانند گرافن، ماده‌ای با ضخامت یک اتم، تحقیق کرده‌اند که می‌تواند همه چیز را از محاسبات گرفته تا حوزه دفاعی دگرگون کند.

وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه علم و صنعت در پکن، دکتری خود را در رشته علوم مواد از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و به دانشگاه کاردیف ولز محقق شد.

در سال ۲۰۱۰، او به دانشگاه Averistwis نقل مکان کرد، جایی که در دانشکده فیزیک و مرکز مواد و تجهیزات کاربردی پیشرفته شروع به کار کرد.

طبق صفحه LinkedIn، او همچنین مدیرعامل موسسه صنایع مواد کامپوزیت داخلی مونگولیا، شرکتی در شمال چین است.

براساس سندی که در شرکت انگلیسی Registry Companies House ثبت شده‌ است، پرپتوس در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و ۴۷۹،۰۰۱ پوند در سال ۲۰۲۰ فروش داشت که ۷۱۷،۶۸۱ پوند در سال ۲۰۱۹ کمتر است. این شرکت در سال ۲۰۱۹، ۱۴ کارمند داشته است.

در همین حال، تائوروس اینترنشنال در اکتبر ۲۰۲۰ تاسیس شد و دفتر آن در جنوب شرقی لندن ثبت شده‌ است. تنها نام یک مدیر برای اعضای مدیریت این شرکت ثبت شده‌ است.

تام تاگندات، رئیس گروه تحقیقات این پرونده در مورد چگونگی واکنش بریتانیا، گفت: «دولت به نگرانی‌های امنیت ملی در مورد تصرفات پاسخ می‌دهد. خوشحالم که در انجام این کار مشارکت دارم.»

تاگندات افزود: «گرافن، مانند بسیاری دیگر از نوآوری‌های بریتانیا، پتانسیل فوق‌العاده‌ای در آینده ارائه می‌دهد و ضروری است که فناوری حساس در اختیار شرکای قابل اعتماد باقی بماند.»

پرپتوس و ژو فوراً به درخواست CNBC برای اظهارنظر پاسخ ندادند. این مداخله تنها چند ماه پس از دستور دولت بریتانیا برای بررسی امنیت ملی در مورد خرید دیگری از سوی چین انجام می‌شود.

Nexperia، سازنده نیمه هادی هلندی متعلق به Wingtech در چین، بزرگترین کارخانه تولید تراشه در انگلستان، Newport Wafer Fab را در ژوئیه به ارزش ۶۳ میلیون پوند خرید.