نتایج دلگرم‌کننده واکسن ضدآنفولانزای نانویی

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده واکسن ضدآنفولانزا که در حال استفاده از نانوذرات برای غلبه بر این بیماری است، نتایج کامل مرحله سوم کارآزمایی بالینی خود را منتشر کرد.

نوواواکس (Novavax) یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در مریلند است که در حال توسعه واکسنی مبتنی بر نانوذرات بر علیه ویروس کرونا و آنفولانزا است. این شرکت نتایج کامل مرحله سوم کارآزمایی بالینی روی واکسنی به نام NanoFlu رامنتشر کرد.

NanoFlu یکی از گزینه‌های شرکت نوواواکس برای تولید واکسن آنفولانزای فصلی است. این واکسن به تازگی فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را به اتمام رسانده است، آزمایشی که برای ارزیابی میزان ایمنی این نانوواکسن در افراد ۶۵ سال به بالا تولید شده‌ است. در تجزیه و تحلیل این واکسن، NanoFlu به خوبی توسط داوطلبان تحمل می‌شود و پاسخ‌های ایمنی هومورال و سلولی را در مقابل واکسن‌های رایج به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

NanoFlu یک واکسن آنفلوانزای نانوذره پروتئینی هماگلوتینین (HA) چهار ظرفیتی است که در سیستم SF9 insect cell baculovirus شرکت نوواواکس تولید می‌شود.

NanoFlu از توالی‌های پروتئینی اسید آمینه HA مشابه توالی HA توصیه شده برای ویروس‌های اصلی استفاده می‌کند و حاوی مواد کمکی Matavo-M-مبتنی بر ساپونین Novavax است.

استنلی سی ارک، مدیر اجرایی نواواکس، در بیانیه مطبوعاتی خود اظهار داشت: «علیرغم نرخ بالای واکسیناسیون، محدودیت در اثربخشی واکسن‌های آنفلوانزای موجود، بیماری قابل توجهی را به ویژه در افراد مسن ایجاد می‌کند. این نتایج دلگرم کننده، منعکس‌کننده وعده NanoFlu است، به ویژه این که ما در حال حاضر ترکیبی از واکسن کووید ۱۹ و آنفلوانزا را برای محافظت در برابر هر دو بیماری به‌طور هم‌زمان مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.»

این شرکت قبلاً اعلام کرده بود که NanoFlu به نقطه پایانی اولیه آزمایش‌های خود رسید و ایمنی‌زایی در برابر هر چهار سویه ویروس آنفلوانزا نشان داده است.

نواواکس یکی از شرکت‌های حوزه نانوزیست‌فناوری بوده که در حال توسعه نسل جدیدی از واکسن‌ها برای بیماری‌های عفونی است. این شرکت در گیتسبورگ مستقر بوده و سابقه‌ای طولانی در کار روی ویروس کرونا دارد؛ این شرکت در حال حاضر روی ساخت واکسن‌های مختلفی متمرکز است. از نکات برجسته در فعالیت‌های این شرکت آن است که این شرکت موفق به تولید واکسنی شده که می‌توان از آن برای مقابله با سندروم تنفسی کرونا ویروس خاورمیانه‌ای (Mers-Cov) استفاده کرد. همچنین کارهای پیش‌بالینی مرتبط با سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس نیز انجام شده‌ است.