ساخت زیستگاه‌های فضایی با کمک گرافن

شرکت SOM که سابقه طراحی برج‌ها و سازه‌های بزرگ را دارد قرار است به محققان دانشگاه منچستر در توسعه و ساخت زیستگاه‌های فضایی با استفاده از گرافن کمک کند.

متخصصان دانشگاه منچستر با شرکت معماری بین‌المللی Skidmore، Owings & Merrill (SOM) همکاری مشترکی را آغاز کرده‌اند تا در زمینه طراحی و ساخت زیستگاه‌های فضایی برای صنعت فضایی تحقیق کنند.

در این همکاری بین‌المللی دکتر ویوک کنچری و تیمش با پشتیبانی مرکز نوآوری مهندسی گرافن مستقر در منچستر، نمونه اولیه یک زیستگاه فضایی تقویت‌شده با گرافن را طراحی کرده است که برای عملکرد در فضا طراحی شده‌ است.

متخصصان شرکت SOM، معمارانی هستند که در طراحی بلندترین ساختمان جهان یعنی برج خلیفه در دبی همکاری داشته و همچنین در طراحی و مهندسی به معماری سازه‌ها در فضا به محققان کمک می‌کنند.

دانیل اینوسنت، طراح ارشد SOM در نیویورک، گفت: «طراحی یک سازه برای سکونت در فضا بزرگترین چالش‌های مهندسی را با خود به همراه دارد، این به معنی ایجاد محیطی است که قادر به حفظ زندگی افراد بوده و همچنین امکان ارائه سیستم‌های پشتیبانی از خدمه را دارد.

اینوسنت افزود: «به‌عنوان معمار، وظیفه ما ترکیب و ادغام نوآورانه‌ترین فناوری‌ها، مواد، روش‌ها و بیش از همه تجربیات بشری در طراحی محیط‌های مسکونی است. انجام تحقیقات با استفاده از گرافن به ما امکان آزمایش مواد سبک و طراحی فرآیندهایی را می‌دهد که می‌تواند کارایی ساختارهای کامپوزیتی برای کاربردهای بالقوه روی زمین و کاربردهای آینده در فضا را افزایش دهد.»

در پنج تا ۱۰ سال آینده انتظار می‌رود اکثر دولت‌ها خواهان حضور دائمی در فضا برای مدیریت زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین در نظر گرفتن فرصت بالقوه دسترسی به منابع فضایی و اکتشافات علمی بیشتر باشند.»

کنجری گفت: «یکی از موانع مهم برای برآوردن این تقاضا، فقدان سیستم‌های تولید پیشرفته و خودکار است که ساختارهای تخصصی مورد نیاز برای زندگی در فضا را ایجاد کند. یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت فضایی، غلبه بر فقدان سیستم‌های روباتیک برای ساخت اشکال پیچیده با استفاده از مواد پیشرفته است.»

راه‌حل می‌تواند شامل موادی مانند گرافن باشد که قابلیت‌های ساختاری پیشرفته مانند محافظت در برابر اشعه و همچنین توسعه و بکارگیری نسل جدیدی از ماشین‌های روباتیک برای تولید این ساختاره تقویت شده با گرافن باشد. این فناوری پتانسیل ایجاد تحول در ساختارهای سبک وزن با کارایی بالا را دارد و همچنین می‌تواند برای کاربردهای زمینی در صنایع هوافضا، ساختمان و خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

جیمز بیکر، مدیرعامل مرکز گرافن منچستر، گفت: «کارهایی که توسط دکتر کنجری و همکارانش هدایت می‌شود، توسعه کامپوزیت‌های جدید و سبک را به سطح دیگری می‌رساند و همچنین تولید پیشرفته مورد نیاز برای ساخت سازه‌ها از این مواد جدید را امکان‌پذیر می‌کند. همکاری با SOM فرصت‌های جدیدی را به وجود می‌آورد، زیرا ما به دنبال ایجاد زیستگاه‌هایی هستیم که بسیار هوشمندتر و پایدارتر هستند.»