مهر ضدمیکروب نانویی با قابلیت شستشو

به گفته مدیرعامل شرکت نانو زیست فناوری مطهر، این شرکت مهر نماز با خاصیت آنتی‌باکتریال تولید می‌کند که قابلیت شستشو نیز دارد. این مهر در حال حاضر تولید و به بازار عرضه می‌شود.

خاک بستری سرشار از مواد آلی و معدنی متنوع بوده و خواستگاه بقاء، رشد و انتقال میلیون‌ها میکرورگانیسم (بیماری زا و غیر بیماری زا) شناخته شده است. استفاده مشترک از مهر نماز و تماس مستقیم آن با دست، پوست و حتی لب‌ها در افراد متفاوت، اهمیت بهداشت این وسیله را دوچندان کرده است. لذا مهر سنتی می‌تواند عامل انتقال و شیوع تنوع بالایی از بیماری‌ها بین نمازگزاران باشد. یک راه حل فنی، سالم و مقرون بصرفه افزودن خاصیت ضد میکروبی در کل مهر با استفاده از کارایی برخی از ترکیبات معدنی خود خاک در مقیاس نانو است.

محققان شرکت نانو زیست فناوری مطهر با استفاده از فناوری‌ نانو موفق به ایجاد این خاصیت آنتی‌باکتریال در مهر شده‌اند.

سید مرتضی مصطفوی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «این مهرهای آنتی‌باکتریال می‌توانند ۹۹٫۹۹ درصد از باکتری‌ها را از بین برند و تست‌های آزمایشگاهی و سلولی نیز این نتایج را تایید می‌کند. ما موفق به دریافت سیب سلامت از سازمان غذا و دارو نیز شده‌ایم.»

وی درباره بازار این مهر می‌گوید: «مهر های خاکی ضد میکروب هم اکنون در حرم مطهر رضوی در حال استفاده بوده و علاوه بر حرم امام رضا (ع)، مساجد جامع و حرم‌های دیگری نیز در حال حاضر از این مهرها تهیه کرده و استفاده می‌کنند.»

مهندس مصطفوی می‌افزاید: «این مهرها در دو شکل غیرقابل شستشو و قابل شستشو تولید و عرضه می‌شوند که هر دو نوع، مورد تایید مراجع دینی هستند.»

محققان این شرکت که فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه فردوسی مشهد هستند درباره نانویی بودن این فناوری می‌گویند: «کلیه ترکیبات به کار رفته در این مهر همان ترکیبات خود خاک هستند که در ابعاد نانومتری در امده‌اند.»

لازم به ذکر است محصول مهر خاکی انتی باکتریال در سال ۱۳۹۶ در اداره اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید. در ادامه با اخذ تائیدیه‌های متنوع آنتی باکتریال، تائیدیه عدم وجود حساسیت سلولی، تائیدیه عدم ایجاد تحریک پوستی و دیگر مجوزهای موردنیاز در سال ۱۳۹۹ این محصول موفق با اخذ سیب سلامت و تائید بهداشتی از سازمان غذا دارو کشور شده است.