نانوحسگر تشخیص بیماری در مسیر تجاری‌سازی

شرکت نانوویر که فناوری حسگری مبتنی بر فناوری‌ نانو و هوش مصنوعی را توسعه داده است، کلرینس جدیدی از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده است.

شرکت نانوویر (Nanowear) فناوری SimpleSense را برای بخش تشخیص بیماری ارائه کرده است. SimpleSense یک پلتفورم تشخیصی از راه دور پیشرو در بیمارستان بوده که از فناوری‌ نانو و هوش مصنوعی برای فرآیند تشخیص استفاده می‌کند. به تازگی این فناوری سومین کلرینس خود را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده است.

این پلتفورم قابلیت‌های منحصر به فردی در اختیار طیف وسیعی از فرآیندهای تشخیصی و پایشی در اختیار بیماران و شرکت‌ها قرار می‌دهد. این مجوز، نانوویر را قادر می‌سازد تا الگوریتم‌های مستقل هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را پیاده‌سازی کند تا تشخیص‌های راه دور را با Software-as-a-Medical Device (SaMD) انجام دهد. کلرینس‌های بعدی می‌تواند شامل تشخیص یا نظارت بر فشار خون بالا، COPD، آپنه خواب، تشدید نارسایی قلبی و بهبودی بعد از جراحی باشد.

پیتر نورویگ، مدیر تحقیقات گوگل و نویسنده یکی از کتاب‌های مشهور در حوزه هوش مصنوعی می‌گوید: «هوش مصنوعی از توانایی بی‌نظیری برای کمک به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و سیستم‌های زیستی پیچیده برخوردار است. هنگام ردیابی هم‌زمان سیستم پیچیده مانند قلب، ریه‌ها و سیستم عروقی بیمار، داده‌های جمع‌آوری شده باید با سطح پیچیدگی سیستم مطابقت داشته باشد. نشانگرهای زیستی ۸۵+ نانوویر از داده‌های با وفاداری بالا در یک سیستم حلقه بسته و هوش مصنوعی منحصر به فرد و الگوریتم‌های یادگیری عمیق برخوردار است تا اطمینان از برآوردن نیازهای پزشک و محقق حاصل شود.»

در فناوری SimpleSense شرکت نانوویر از فناوری نانوحسگر هوشمند پارچه‌ای برای ضبط و تجزیه و تحلیل این نشانگرهای زیستی استفاده می‌شود.

ونک وارادان، بنیان‌گذار و مدیرعامل نانوویر، می‌گوید: «بزرگترین تنگنا برای استقرار هوش مصنوعی، آماده‌سازی داده‌ها است که می‌تواند ۷۰ تا ۸۰ درصد زمان را در هر برنامه مشخصی به خود اختصاص دهد. برخلاف پلتفورم‌های مچ‌بندی دست یا بازوبند بیمارستان که داده‌های طولانی مدت با وفاداری بالا ارائه نمی‌دهند، فناوری SimpleSense ما از نشانگرهای زیستی درجه بالینی با SNR بالا (نسبت سیگنال به نویز) استفاده می‌کند. زمان مورد نیاز برای مشاهده نتایج با شبکه عصبی ما به‌طور قابل توجهی کوتاه‌تر است‌، به این معنی که ما توانایی عمیقی برای مقیاس‌پذیری سریع این فناوری داریم.»