سنتز سبز تک مرحله‌ای مواد نانوکامپوزیتی برای ترمیم زخم

پژوهشگران چینی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان یک ماده نانوکامپوزیتی را به سادگی و با قیمت کم تولید کرد، نانوکامپوزیتی که خواص آنتی‌باکتریال داشته و برای تولید باند زخم مناسب است.

محققان موسسه علوم فیزیک در موسسه حیفی آکادمی علوم چین راهبرد جدیدی در زمینه سنتز سبز نانوذرات نقره و احیاء مواد کامپوزیت اکسید گرافن (AgNPs@rGO) براساس فناوری پلاسما ارائه کردند.

به گفته محققان این پروژه، این نانومواد کامپوزیتی با فرایند بسیار ساده‌تر تولید شده و می‌تواند برای ضدعفونی و ترمیم زخم به کار رود.

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث مقاومت باکتریایی شود. نانوذرات نقره دارای خواص ضدباکتریایی عالی و زیست‌سازگاری هستند و افزودن گرافن می‌تواند پراکندگی نانوذرات نقره و کارایی ضدعفونی‌کنندگی محصول نهایی را تا حد زیادی بهبود بخشد. با این حال، روش‌های فعلی آماده‌سازی کامپوزیت AgNPs@rGO معمولاً به شرایط سختی مانند استفاده از معرف‌های شیمیایی سمی و آلاینده نیاز دارد.

در این تحقیق، محققان از پلاسمای تخلیه جریان مستقیم با ولتاژ بالا برای ساختن AgNPs@rGO استفاده کردند که در این روش با احیاء هم‌زمان یون‌های نقره و اکسید گرافن محصول نهایی تولید می‌شود.

پروفسور هوانگ چینگ، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «مزیت این فناوری کاملا مشخص است و این محصول برای استفاده آماده است. این راهبرد بسیار سریع بوده و برای سنتز نانومواد کامپوزیت AgNPs@rGO تنها در مدت زمان بسیار کوتاهی (در عرض یک دقیقه) مناسب است. این روش متفاوت از روش‌های پرهزینه و وقت گیر رایج است.»

نانومواد AgNPs@rGO ساخته شده در این پروژه، اثر ضدعفونی‌کنندگی و سازگاری زیستی بسیار خوبی را نشان داده و می‌تواند برای تولید باند زخم مورد استفاده قرار گیرد.