گامی به سوی استفاده صنعتی از فناوری‌ نانو در باتری‌ خودروها

شرکت نانو وان متریال (Nano One)، صاحب فناوری پتنت شده‌ای برای تولید مواد کاتدی با قیمت کم و کارایی بالا، برای توسعه و ارزیابی باتری‌های غنی از منگنز با شرکت خودروسازی جهانی وارد همکاری مشترک می‌شود.

این شرکت اعلام کرد که پروژه‌ خود را با شرکت سازنده تجهیزات خودرو به نام OEM ((Original Equipment Manufacturer)) به انتها رسانده است، پروژه‌ای که برای اولین بار در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ اعلام شد و دو طرف تفاهم‌نامه‌ای برای ارزیابی مواد کاتدی غنی از منگنز برای استفاده احتمالی در باتری‌های خودرو امضا کردند. در این پروژه تکمیل شده با موفقیت سنتز، عملکرد و دوام یک فرمولاسیون کاتدی غنی از نیکل با استفاده از فرآیند One-Pot ثبت اختراع شده نانووان به اثبات رسید.

نانووان بر این موفقیت تکیه کرده است و در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای را با همان شرکت OEM برای توسعه و ارزیابی چند فاز باتری‌های LNMO (لیتیوم نیکل منگنز اکسید) با استفاده از مواد کاتدی تهیه شده توسط نانووان امضا کرده است.

این تفاهم‌نامه شامل آزمایش عملکرد، امکان استفاده اقتصادی و همکاری تجاری احتمالی آینده برای سلول‌های باتری ساخته شده با استفاده از مواد کاتد LNMO پیشرفته نانووان است. ساختار LNMO، همچنین به‌عنوان اسپینل فشار قوی (HVS) شناخته می‌شود که دارای پتانسیل بالایی در نسل بعدی باتری‌های لیتیوم یونی برای وسایل نقلیه برقی‌، ذخیره انرژی تجدیدپذیر و دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی است.

ساختار اسپینل سه‌بعدی LNMO یون‌های لیتیوم را قادر می‌سازد تا سریع‌تر از سایر انواع دیگر کاتد برای شارژ و تخلیه سریع جریان داشته باشند و از انبساط، انقباض و فشار باتری در هر دو سیستم باتری مایع و حالت جامد جلوگیری می‌کند. LNMO همچنین دارای ولتاژ عملکردی است که ۲۵ درصد بیشتر از کاتدهای نیکل تجاری است.

رهبران تولید وسایل نقلیه الکتریکی، سرمایه‌گذاران و دولت‌ها همه به‌دنبال منابع پایدار مواد اولیه برای استفاده در باتری‌های یون لیتیم به‌ویژه نیکل و کبالت هستند. این فناوری تولید کاتد نانووان می‌تواند از طریق امکان ادغام با تامین‌کنندگان مواد اولیه برای از بین بردن جریان پسماند و ارائه فرایندهای مقرون به ‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست، به این گروه‌ها کمک کند. جدیدترین فناوری نانو وان نیاز شرکت‌های بازیافت را به سولفات‌های فلزی برطرف می‌کند و جریان‌های زائد پرهزینه و حساس را در تولید مواد کاتدی کاهش می‌دهد.

جدیدترین باتری این شرکت توسط تعدادی از شرکت‌های خودروساز در حال آزمایش است. این باتری‌ها به نرخ بالای شارژ و تخلیه دست پیدا کرده و ۹۰۰ چرخه شارژ /دشارژ را تجربه کرده‌اند. فناوری پتنت شده شرکت نانو وان این پتانسیل را دارد که نیاز به مواد اولیه فلزی به شکل سولفات را کاهش داده و همچنین یک مرحله تصفیه گران‌قیمت و جریان پسماند سولفات را در تولید کاتد حذف کند.