آخرین بروزرسانی برنامه راهبردی پیشگامی فناوری نانو آمریکا منتشر شد

قانون تحقیق و توسعه فناوری‌نانو در قرن ۲۱ در سال ۲۰۰۳ توسط کنگره آمریکا تصویب شد. در این قانون، مقرر شده که برنامۀ راهبردی برای تعیین اهداف و اولویت‌ها و به‌عنوان راهنمایی برای آژانس‌های مشارکت‌کننده در پیشگامی ملی فناوری‌ نانو تدوین شود. از شروع پیشگامی فناوری نانو در آمریکا، تاکنون، ۵ برنامه راهبردی توسط شورای ملی علم و فناوری تدوین شده است. امسال نیز در ۸ اکتبر، ششمین بروزرسانی این برنامه با عنوان برنامه راهبردی پیشگامی ملی فناوری نانو منتشر شده است.

به گزارش پایگاه بین‌المللی استت نانو، ۲۰ سال از تصویب برنامه پیشگامی ملی فناوری نانو (NNI) در ایالات متحده امریکا می گذرد. این کشور در این ۲۰ سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار در این فناوری سرمایه‌گذاری دولتی داشته است و بیش از ۳۰ سازمان و کمیسیون فدرال و ایالتی در این برنامه مشارکت داشته‌اند. فناوری نانو از فناوری‌های استراتژیکی است که با هم‌افزایی با سه فناوری دیگر زیستی، اطلاعات و شناختی، آینده زندگی بشر بر کره خاکی و سایر کرات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ایالات متحده امریکا همچنان بر تحقیقات بنیادی در فناوری‌ نانو تمرکز دارد که نشان از تمرکز بالای این کشور به اکتشاف در حوزه های نوظهور فناوری‌ نانو در آینده دارد. ایالات متحده امریکا در این حوزه با رقبایی از شرق آسیا مواجه است و از این رو نیازمند برنامه‌ریزی هوشمندانه همراه با سرمایه‌گذاری دولتی بیشتری برای حفظ برتری تاریخی خود است. اگرچه تحقیقات زیادی در چین و ژاپن در مرز علم نانو در جریان است که این برتری را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

طبق قانونی که سال ۲۰۰۳ توسط کنگره ایالات متحد امریکا با عنوان قانون تحقیق و توسعه فناوری‌ نانو در قرن ۲۱ (لینک) به تصویب رسیده است، رییس جمهور باید برنامه ملی فناوری‌نانو را اجرا کند. در راستای اجرای این برنامه، شورای ملی علم و فناوری باید برنامه راهبردی را برای تعیین اهداف، اولویت‌ها و نتایج پیش‌بینی شده و به عنوان راهنمایی برای آژانس‌های مشارکت‌کننده در برنامه ملی فناوری‌ نانو تدوین کند. از شروع برنامه ملی فناوری‌ نانو آمریکا تاکنون، ۵ برنامه استراتژیک توسط این شورا تدوین شده است (لینک‌). امسال در ۸ اکتبر و در آستانه نهمین روز ماه دهم میلادی که به نام روز ملی فناوری نانو در ایالات متحده نام گرفته است؛ ششمین بروزرسانی این برنامه‌ها با عنوان برنامه راهبردی پیشگامی ملی فناوری نانو توسط کمیته فرعی علم، مهندسی و فناوری نانومقیاس که از زیرمجموعه‌های کمیته فناوری این شورا هست منتشر شده است. این سند را می‌توانید از این لینک دریافت کنید. به زودی تحلیلی از رویکردهای جدید ایالات متحده در توسعه فناوری نانو که در این برنامه وجود دارد در استت نانو منتشر خواهد شد.