پایش گلوکز خون بدون درد و با فناوری‌ نانو امکان‌پذیر است

گراف‌ویر (GraphWear)، شرکتی که روش‌های تزریق بدون سوزن را برای نظارت بر گلوکز دنبال می‌کند، ۲۰٫۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

این شرکت در سال ۲۰۱۵ توسط راجاتش گودیباند و سوراب رادهاکریشنان تاسیس شد که هر دو، دوره کارشناسی ارشد در زمینه فناوری‌ نانو را در دانشگاه پنسیلوانیا گذرانده بودند. گراف‌ویر در حال توسعه یک ابزار پوشیدنی در سطح پوست است که از گرافن ساخته شده‌ است.

این حسگر کوچک، تقریباً به اندازه یک ساعت اپل است اما قطعه کلیدی این فناوری در واقع در قسمت پایینی قرار دارد.

راجاتش گودیباند می‌گوید: «این بودجه برای کمک به شرکت به‌منظور بررسی اعتبارسنجی، تکمیل یک آزمایش محوری و دریافت مجوز از FDA متمرکز خواهد بود.

اورشیت پاریخ، سرپرست سرمایه‌گذاری زیست‌شناسی مهندسی میفیلد می‌گوید: «مشکل اصلی این بوده است: آیا می‌توانید بدون استفاده از وسایلی نظیر سوراخ کردن پوست و بیرون آوردن خون، واقعاً بدانید که در خون شما چه اتفاقی می‌افتد. ما فکر می‌کنیم احتمالاً گراف‌ویر یکی از اولین شرکت‌هایی است که در واقع محصولی را عرضه کرده است که می‌تواند به صدها میلیون نفر برای حل این مشکل کمک کند.»

نظارت مداوم بر قند یکی از مشکلات در جامعه افراد مبتلا به دیابت بوده است. چندین ابزار مانیتور مداوم گلوکز در سال‌های اخیر تأیید شده‌ است، مانند FreeStyle Libre که توسط FDA در سال ۲۰۱۷ تأیید شده‌ است. این دستگاه از یک فیلامان زیر جلدی روی یک پچ بهره‌مند است که روی بازو برای اندازه‌گیری سطح گلوکز استفاده می‌شود.

این دستگاه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ (افرادی که بدن آن‌ها انسولین کمی تولید می‌شود یا هیچ انسولینی ندارند) مزایای زیادی دارد. انجمن دیابت آمریکا خاطرنشان می‌کند که اکثر افرادی که به‌طور مرتب انسولین تزریق می‌کنند باید تشویق شوند تا در دستورالعمل‌های ۲۰۲۰ خود از فناوری‌های گلوکز خودکنترلی، از جمله مانیتورهای مداوم گلوکز استفاده کنند.

در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع II (حدود ۳۴ میلیون آمریکایی) یا افرادی که به‌طور مرتب انسولین تزریق نمی‌کنند، بحث بیشتری وجود دارد. برخی استدلال می‌کنند که نظارت منظم بر کلوگز برای این جمعیت ارزش ندارد. به‌عنوان مثال، یک مطالعه پزشکی داخلی JAMA در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خودکنترل معمولی گلوکز باعث نمی‌شود که افراد پس از یک سال سطح A1c خود را (یک نشانگر کلیدی دیابت) بهبود بخشند. با این وجود، انجمن دیابت آمریکا خاطرنشان می‌کند که درصورت استفاده صحیح، مانیتورهای مداوم گلوکز همراه با انسولین درمانی، می‌تواند برای این افراد نیز ابزار مفیدی باشد.

حسگر گراف‌ویر از یک روش مبتنی بر فناوری‌ نانو برای نظارت مداوم بر گلوکز برخوردار است. راجاتش گودیباند می‌گوید، برخلاف دیگر مانیتورهای مداوم گلوکز، که ممکن است برای ارزیابی قند خون به یک فیلامان کوچک جمع شونده نیاز داشته باشد، این دستگاه به هیچ وجه پوست را سوراخ نمی‌کند.

گودیباند توضیح می‌دهد: ‌«گرافن دارای میدان الکتریکی است که مولکول‌ها را به سمت بالا می‌کشد. سپس این ترکیبات را مزه می‌کند، آن‌ها را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و سپس اطلاعات از طریق بلوتوث به تلفن شما منتقل می‌شود که می‌تواند به‌طور مداوم مقادیر گلوکز را نمایش دهد.»