عرضه پُرکننده نانویی دندان با خواص منحصر به‌فرد

شرکت گرافن‌نانو دنتال با استفاده از فناوری‌ نانو مواد کامپوزیتی پرکننده دندان ساخته است که بسیار سبک بوده و در عین حال، عملکرد بهتری نسبت به محصولات رایج در بازار دارد. این محصول در حال عرضه به بازار است.

تحقیقات شرکت اسپانیایی گرافن‌نانو دنتال (Graphenano Dental) در مورد تقویت ماتریس‌های پلیمری، این شرکت را پیشگام استفاده از فناوری گرافن در دندانپزشکی کرده است. در نمایشگاه بین‌المللی دندانپزشکی ۲۰۲۱ در کلن، گرافن‌نانو دنتال محصولات خود را، مانند دیسک G-CAM برای سیستم‌های فرز CAD/CAM، که متکی به این فناوری است، به نمایش گذاشت.

گرافن ساختاری از جنس کربن است که در آن اتم‌ها در یک لایه واحد در یک ساختار نانویی لانه زنبوری دو بعدی چیده شده‌اند. از جمله خواص اصلی آن می‌توان به مقاومت کششی بالا، سبکی، سازگاری زیستی و ضریب انبساط حرارتی پایین اشاره کرد. علاوه‌بر این، گرافن قابل بازیافت است.

خسوس مارتینز، مدیر کل گرافن‌نانو دنتال می‌گوید: «برخلاف زیرکونیا، که هنوز هم به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیسک G-CAM نانویی تقویت‌شده با گرافن دارای خواص ترکیبی عالی است. ظاهر این ماده بسیار طبیعی است و تمام خرابی‌های مکانیکی، فیزیکی شیمیایی و زیستی بقیه مواد مورد استفاده در این صنعت را برطرف می‌کند.»

ترکیب گرافن در پلیمرها یک راهبرد ابتکاری برای بهبود خواص مکانیکی، افزایش مدول الاستیک و ارتقاء استحکام، کاهش ترک‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌ها بوده و همچنین کاهش میزان انقباض در طول پلیمریزاسیون را به دنبال دارد.

خسوس مارتینز می‌افزاید: «مواد ما همچنین برای بیماران مفید است، زیرا واقعاً سبک است و بسیار نرم‌تر از زیرکونیا است. پروتز زیرکونیا با وزن ۷۰ گرم، زمانی که با رزین و ترکیب گرافن ساخته شود تنها ۱۲ گرم وزن دارد. با G-CAM، بیماران هیچ تفاوتی با دندان‌های طبیعی خود احساس نمی‌کنند.»

G-CAM دارای نشان CE است و خسوس مارتینز به‌صورت عمده بر بازار اروپا متمرکز شده‌ است، اما به‌طور پیوسته در حال گسترش است. بازارهای آمریکای جنوبی و شمالی هدف بعدی آن هستند. دیسک G-CAM برای ترخیص از بازار به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه شده‌ است و ظرف دو تا سه‌ماه آینده، در بازار این کشور در دسترس خواهد بود.