فناوری‌ برای خودترمیمی خراش روی صفحه گوشی

محققان پلیمر خودترمیم‌شونده‌ای توسعه داده‌اند که می‌تواند برای تولید صفحه‌های گوشی استفاده شده و در صورت بروز خراش یا ترک روی صفحه، به سرعت خود را ترمیم کند.

اکثر کاربران تلفن همراه احتمالا با ترک خوردن صفحه گوشی خود مواجه شده‌اند. این مشکل می‌تواند ناامیدکننده باشد و رفع آن برای کاربر کاملا هزینه‌بر است. دو پژوهشگر به‌دنبال راه‌هایی برای “خود ترمیمی” تلفن همراه هستند و نتایج تحقیقات آن‌ها می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری نیز داشته باشد.

نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای با عنوان Self-Healable Reprocessable Triboelectric Nanogenerators Fabricated with Vitrimeric Poly(hindered Urea) Networks در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

توینکال پاتل از محققان این پروژه می‌گوید: «یکی از مشکلات عمده در این نوع پروژه‌ها حفظ تعادل بین خواص مکانیکی و خود ترمیمی است.»

وی می‌افزاید: «هدف ما این است که در کنار افزودن توانایی دینامیکی برای خودترمیمی آسیب‌ها و خراش‌ها، به استحکام بیشتر صفحه کمک کنیم. ما بر دستیابی به بهبود کامل خراش‌ها در دمای اتاق تمرکز می‌کنیم. این ویژگی تحقیقات ما را از دیگران متمایز می کند.»

این تیم شبکه‌های پلیمری خود ترمیم‌شونده را از طریق مسیرهای مصنوعی بسیار ساده‌ای ایجاد کردند. مواد توسعه یافته نتایج عالی در دمای اتاق نشان دادند.

پوتانا گاندی نلپالی، محقق دیگر این پروژه می‌گوید: «این مواد می‌توانند به سرعت آسیب‌ها و ترک‌ها را ترمیم کنند. در نتیجه، این مواد باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مصرف‌کنندگان می‌شود و در عین حال طول عمر مواد مورد استفاده را افزایش می‌دهد و بار زیست محیطی را کاهش می‌دهد.»

این فناوری دیگر چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

پاتل می افزاید: «در آینده، من می‌خواهم از شبکه‌های پلیمری خود ترمیم‌شونده برای بهبود عمر باتری نانوژنراتورهای تریبو الکتریک استفاده کنم.»

این فناوری به دستگاه اجازه می‌دهد تا انرژی را ذخیره کرده و در صورت حرکت آن را به برق تبدیل کند. همین فناوری قطعاً می‌تواند برای افزایش طول عمر باتری‌های تلفن همراه استفاده شود. در آینده ، ما می‌توانیم این باتری‌ها را فقط با راه رفتن شارژ کنیم.»