امید به بتن‌ نانویی برای مقابله‌ با تغییرات آب و هوایی

یکی از اعضای کمیته انتخاب علم و فناوری دولت بریتانیا (STSC) در سخنرانی اخیر خود با اعلام استفاده موفقیت‌آمیز از بتن نانویی در بازسازی یک ساختمان، بر اهمیت این فناوری در افزایش استحکام سازه‌های بریتانیا تاکید کرد. این بتن می‌تواند با کاهش ۳۰ درصدی مواد اولیه، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

کریس کلارکسون، نماینده هیوود و میدلتون؛ چندی پیش در بازدید از  مرکز نوآوری مهندسی گرافن (GEIC) در مورد دستاوردهای گرافن در صنعت ساختمان صحبت کرد.

این نماینده مجلس از بتن تازه توسعه یافته با گرافن شرکت GEIC که به نام Concretene شناخته می‌شود، نام برد که چندی پیش در قالب‌های مخصوص طراحی شده و برای کمک به ایجاد اولین مجموعه نیمکت‌های نانویی در جهان استفاده شد. این نیمکت‌های منحصر به‌فرد در فضاهای عمومی در محوطه دانشگاه قرار دارند.

کریس کلارکسون گفت: «کارهای انجام شده توسط GEIC، دانشگاه منچستر و شرکایی مانند Nationwide Engineering نشان می‌دهد که نوآوری بریتانیایی نه تنها زنده و سالم است، بلکه جهان را هدایت می‌کند.»

وی می‌افزاید: «محصولاتی مانند Concretene دارای پتانسیل بالایی برای تغییر صنعت است، هزینه‌ها، آلاینده‌ها و زمان ساخت در ساخت و ساز را کاهش می‌دهد. من مشتاقم مطمئن شوم که انقلاب گرافنی دانشگاه منچستر موتور محرکه صنعت ما بوده و سطح ما را در مقیاس‌جهانی بالا می‌برد.»

انتظار می‌رود که Concretene صنعت ساختمان را متحول کند و به بریتانیا در ایجاد مصالح ساختمانی پیشرفته کمک کند.

این نتیجه به دنبال تحقیقات موفقیت آمیز مهندسان منچستر با شرکای صنعتی خود یعنی Nationwide Engineering است که مقادیر کمی گرافن به بتن در مقیاس تجاری اضافه کرده‌اند و نشان داده‌اند که این کار اجازه می‌دهد تا ۳۰ درصد مواد را از یک پروژه ساختمانی بدون تاثیر بر استحکام یا یکپارچگی آن حذف کند. این بدان معناست که Concretene نه تنها سبزتر است بلکه استفاده از آن نیز ارزان‌تر است.

جیمز بیکر، مدیرعامل Graphene@Manchester می‌گوید: «ما از نمایش این فناوری به کریس کلارکسون بسیار خوشحال بودیم، به ویژه در حالی که بریتانیا به دنبال برآورده‌سازی تعهد خود در دستیابی به اقتصاد بدون کربن در آستانه میزبانی بریتانیا در اجلاس تغییرات آب و هوایی COP26 است. فناوری جدید مبتنی بر گرافن همچنین می‌تواند با قرار دادن منطقه ما به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه جهانی برای مصالح پایدار برای صنعت ساختمان، به جذب سرمایه گذاری، ایجاد مشاغل جدید و ارائه مشاغل با دستمزد بالا، به ارتقاء سطح ماکمک کند.»

مرکز نوآوری مهندسی گرافن تخصص ویژه‌ای در توسعه سریع و تولید انبوه گرافن و مواد دوبعدی دارد؛ از این رو، مسئولان بریتانیایی قصد دارد از این تجربه و تخصص برای به‌کارگیری گرافن در بهبود سطح جاده‌ها و ارتقاء کیفیت ساختمان‌ها استفاده کند. مرکز نوآوری مهندسی گرافن یک مرکز نوآور و پیشرو در بریتانیا بوده که همکاری مشترکی با صنایع دارد تا به آن‌ها کمک کند از گرافن و مواد دوبعدی در صنعت استفاده کنند. این مرکز فناوری و ملزومات صنایع را برای رسیدن به اهداف آن‌ها در اختیارشان قرار می‌دهد.

الکس مک درموت مدیر مهندسی Nationwide  می‌گوید: «همکاری ما با دانشگاه توسعه Concretene را تسریع کرده است.»