سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای توسعه فرآیند تولید هیدروژن سبز

اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies Limited) برای توسعه فرآیند تولید هیدروژن فوق سبز با پوشش گرافنی، قراردادی را با شریک و سهامدار خود یعنی دانشگاه آدلاید امضا کرد.

اسپارک تکنولوژیز همراه با دانشگاه آدلاید، یک سرمایه گذاری مشترک خطرپذیر به نام اسپارک هیدروژن (Sparc Hydrogen) انجام داده که ۷۲٪ از این شرکت جدید متعلق به اسپارک تکنولوژیز است. این شرکت جدید فرآیندی را توسعه خواهد داد که با استفاده از فوتوکاتالیز حرارتی، هیدروژن تولید می‌کند که از تابش خورشید و خواص حرارتی برای تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کند.

اسپارک تکنولوژیز پوشش‌های گرافنی را برای استفاده در این فرآیند توسعه می‌دهد و کارایی آن را بهبود می‌بخشد.

فناوری ثبت اختراع مورد استفاده در این پروژه در دانشگاه آدلاید به همراه دانشگاه فلیندرز توسعه یافته است. کل سرمایه گذاری تا به کنون، توسط دو دانشگاه، ۲٫۵ میلیون دلار استرالیا بوده است.

اسپارک تکنولوژیز در حوزه‌های مختلف فناوری‌نانو فعالیت دارد. این شرکت در حال توسعه نانوحسگرهایی است که از آن‌ها می‌توان برای تشخیص بیماری‌های انسان یا حیوان استفاده کرد. اسپارک تکنولوژیز در نظر دارد با استفاده از حسگرهای زیست‌پزشکی مبتنی بر گرافن در ابزارهای تشخیصی موجود یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن‌های هوشمند، امکان تشخیص بیماری در زمان واقعی را فراهم کند. اسپارک تکنولوژیز یک بخش جدید زیست پزشکی گرافن ایجاد کرده است که هدف آن، توسعه دستگاه‌های حسگری غیرتهاجمی مبتنی بر گرافن برای تشخیص بیماری‌ها در انسان و حیوانات است. اسپارک تکنولوژیز این پروژه را همراه با شریک راهبرد خود یعنی مرکز تحقیقات گرافن پیشرو دانشگاه آدلاید پیش خواهد برد تا به دنبال ایجاد و توسعه دستگاه‌های حسگر غیرتهاجمی برای کاربردهای انسانی و دامپزشکی باشد. تمرکز این پروژه تحقیقاتی در مورد دستگاه‌های حسگری مبتنی بر گرافن برای تشخیص انتخابی مجموعه‌ای از ترکیبات آلی فرار (VOC) موجود در تنفس بازدم خواهد بود که به‌عنوان شاخص‌های بیماری شناخته می‌شوند. گرافن به‌دلیل مساحت سطحی بالا و خواص منحصر به فرد و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی که دارد، امکان شناسایی ترکیبات آلی فرار را در مقادیر کمی فراهم می‌کند. اسپارک تکنولوژیز از این خواص با هدف جداسازی و شناسایی مجموعه‌ای از ترکیبات خاص که نشانگرهای زیستی برای برخی بیماری‌ها هستند، استفاده خواهد کرد.