دستگاه چاپ DNA به تولید انبوه می‌رسد

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده چاپگر رومیزی DNA برای تولید انبوه این فناوری موفق به جذب ۱۶۵ میلیون دلار سرمایه شده است. در مجموع شرکت DNA اسکریپت (DNA Script) تاکنون توانسته ۲۸۰ میلیون دلار از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۱۴، جمع‌آوری کند.

آرون واینر، مدیرعامل یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌گوید: «ما معتقدیم چاپگرهای DNA این پتانسیل را دارند که به اندازه دستگاه‌های توالی‌یابی و میکروسکوپ‌ها در همه جا استفاده شوند.»

به اعتقاد واینر این فناوری برای استفاده در حوزه‌های مرتبط باCRISPR، توسعه آزمایش‌های توالی‌یابی سرطان و حتی ذخیره‌سازی طولانی‌مدت داده‌ها می‌تواند مناسب باشد.

توماس یبرت، بنیان‌گذار و مدیرعامل DNA اسکریپت، گفت: «ما از داشتن چنین سندیکای قوی از سرمایه‌گذاران بلندمدت که به ما کمک می‌کند شرکت را توسعه دهیم، هیجان‌زده هستیم، زیرا قصد داریم  این شرکت را با استخدام بیش از صد پرسنل گسترش دهیم.»

پلتفرم Syntax این شرکت در ژوئن گذشته معرفی شد، فناوری که در آن یک چاپگر اسید نوکلئیک خودکار توسط آنزیم‌های سنتز DNA در محلول مبتنی بر آب کار می‌کرد. با استفاده از چهار “جوهر” ژنتیکی آماده شده ویژه  G، A، T و C رشته‌های DNA حرف به حرف کنار هم چیده می‌شوند. این دستگاه می‌تواند رشته‌های DNA تا ۶۰ نوکلئوتید را چاپ کند، که کل فرآیند حدود ۱۳ ساعت طول می‌کشد، در حالی‌که رشته‌های کوتاه ۲۰ نوکلئوتیدی حدود ۶ ساعت طول می‌کشد.

جورج پتروچیلوس، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت گفت: «پلتفرم چاپ DNA شرکت ما، توسط فناوری سنتز DNA آنزیمی فعال شده است، ما معتقدیم که این دستاورد نیروی محرکه‌ای در ایجاد تحول در پزشکی شخصی و موارد دیگر خواهد بود.»

در اوایل سال جاری، DNA اسکریپت با مادرنا در پروژه‌ای با حمایت دولت آمریکا برای توسعه واکسن‌ها شریک شد. این شرکت‌ها با دریافت ۵ میلیون دلار از آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، معروف به DARPA، قصد دارند فناوری چاپ DNA اسکریپت را با برنامه‌های mRNA مادرنا پیوند دهند تا پلتفرم تولید سیار در برابر تهدیدات همه‌گیری جدید فراهم کنند. این شرکت‌ها یک کارخانه کوچک به اندازه کانتینر را تصور می‌کنند که می‌تواند در هر مکانی مستقر شود و در محل برنامه‌ریزی شود تا به سرعت واکسن‌ها و درمان‌هایی برای مبارزه با ویروس‌های در حال ظهور تولید کند.

این دور سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران جدیدی نظیر Fidelity Management and Research، Columbia Threadneedle Investments، Arrowmark Partners، Farallon Capital و Moore Strategic Ventures انجام شد.