دستگاه الکتروریسی قابل حمل برای تولید پانسمان زخم

با حمایت اتحادیه اروپا و همکاری بخش خصوصی، دستگاه الکتروریسی قابل حملی ساخته شده که می‌تواند در محل حادثه، برای کمک به فرد آسیب‌دیده پانسمان زخم ایجاد نماید.

میزان بروز زخم سالانه ۸ مورد در هر ۱۰۰۰ نفر در کل جمعیت است که بیشتر از سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است. علیرغم پیشرفت قابل توجهی که اخیراً انجام شده است، بهبود زخم همچنان یک چالش است و توسعه درمان‌های جدید در اولویت تحقیقات باقی مانده است.

مدیریت زخم با محافظت از مایعات زخم، پیشگیری/مدیریت عفونت، کنترل اثرات مکانیکی و تأثیر بر کلاژن به روند بهبودی کمک می‌کند. زخم‌ها و به‌ویژه زخم‌های مزمن به یک مسئله بهداشت عمومی در آمریکا و سایر کشورها تبدیل شده‌اند. بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن، اغلب از جمله افراد مسن، معمولاً از بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها رنج می‌برند و در معرض خطر بیشتری هستند.

این موضوع منجر به هزینه‌های اضافی مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. به‌عنوان مثال، آمریکا به تنهایی سالانه ۲۵ میلیارد دلار برای زخم‌های مزمن هزینه می‌کند و تقاضا برای مراقبت از زخم در حال افزایش است. راهبرد‌های کنونی مراقبت از زخم، درمان محدودی را برای تقریباً ۸ میلیون بیمار که از سوختگی یا زخم‌های مزمن پوستی رنج می‌برند، ارائه می‌کند. با این حال، تلاش زیادی در این زمینه انجام شده است و تحقیقات در مورد تولید پانسمان‌هایی ادامه دارد که می‌توانند در لخته شدن خون و بهبود زخم مؤثرتر باشند.

یکی از مهم‌ترین کاستی‌های پانسمان‌های موجود، محدودیت آن‌ها درمورد زخم‌هایی با قطر و عمق خاصی است. بنابراین، در مواجهه با زخم‌های بزرگ و عمیق، به نظر می رسد کمبود جدی پانسمان مناسب وجود دارد.

الکتروریسی به‌عنوان یک روش فنی و صنعتی که از یک میدان الکترواستاتیک با ولتاژ بالا برای پاشش محلول‌های پلیمری و تشکیل الیاف پیوسته از طریق تبخیر حلال استفاده می‌کند، به طور گسترده‌ای برای تهیه پانسمان‌های زخم استفاده می‌شود. سیستم پانسمان زخم قابل حمل SpinCare™ یک دستگاه الکتروریسی دستی برای پانسمان زخم در محل حادثه، کنار تخت و ایجاد پانسمان سفارشی برای تمام هندسه‌ها و اشکال زخم است. این روش برای درمان زخم‌های پوستی مانند زخم‌های با ضخامت جزئی و متوسط، خراشیدگی، سوختگی‌های سطحی، برش‌های جراحی و ضایعات یا زخم‌های پوستی نیز مناسب است.

SpinCare™ یک نمونه اولیه است که توسط پروژه WoundCure توسعه یافته است. این پروژه توسط نیکاست (NICAST) هماهنگ و اجرا شده است. این شرکت پیشگام در توسعه تجهیزات پزشکی قابل کاشت ساخته شده از پارچه‌های نانو پلیمری الکتروریسی شده است. فناوری تولید پانسمان الکتروریسی منحصر به فرد و ثبت شده نیکاست روی پروژه WoundCure و سیستم SpinCare متمرکز است. با بودجه کلی ۳ میلیارد یورو و کمک‌های قابل توجه اتحادیه اروپا، این پروژه در قالب برنامه H2020 اجرا می‌شود.

سیستم پانسمان زخم SpinCare™ از فاصله دور و بدون تماس بین مراقب و زخم فعال می‌شود و مزایای مهمی در کاهش عفونت به همراه دارد. کیت محلول SpinKit™ شامل یک سرنگ استریل از پیش پر شده با محلول یکبار مصرف است که برای یکبار استفاده بیمار در نظر گرفته شده است. ماندگاری این محصول در حال حاضر ۱۱ ماه است، اما گروه تحقیقاتی این پروژه همچنان در تلاش است تا آن را به ۲۴ ماه افزایش دهد.

پانسمان نوآورانه SpinCare محصولی امیدوارکننده است که یک پانسمان مخصوص کنار تخت را با ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای به نمایش می‌گذارد که در روند بهبودی نقش مهمی دارد و دارای کاربردهای متعددی است. تأثیر آینده سیستم SpinCare در سراسر مراقبت‌های بهداشتی بسیار زیاد خواهد بود.