یک کشتی قرون‌وسطایی با فناوری‌ نانو محافظت می‌شود

یکی از کشتی‌های جنگی بریتانیا که از قرون وسطا باقی مانده و در حال نابودی است، با استفاده از نانوذرات مغناطیسی محافظت خواهد شد.

کشتی جنگی مری‌رز با استفاده از فناوری مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی حفظ می شود. این کشتی به عنوان کشتی جنگی مورد علاقه پادشاه بریتانیا در قرن شانزدهم، هنری هشتم، مشهور است، اما در حال حاضر مری رز با روند تخریب شدیدی مواجه است که آینده آن را به خطر می اندازد. با این حال، قبل از اینکه مشتاقان تاریخ برای از دست دادن قابل پیش‌بینی‌ این کشتی تاریخی بسیار ارزشمند سوگواری کنند، باید آنچه را که در یک مطالعه به تازگی پیشنهاد شده، بخوانند.

دانشمندان در مقاله‌ای با عنوان «موقعیت و مشخصه‌یابی فازهای ناهمگن در چوب مری رز» در مجله Matter به چاپ رسیده است، راه‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند که بقایای تاریخ قرون وسطی بریتانیا را می‌توان با آن حفظ کرد.

این تحقیق به رهبری پروفسور سرنا کوسن از دانشگاه شفیلد، بریتانیا، یک روش جدید اشعه ایکس را که در مرکز تابش سنکروترون اروپا (ESRF) در دسترس است، به کار برد تا به شناسایی، تعیین مکان و تشخیص ساختار محصولات جانبی باکتریایی نانوساختار موجود در چوب این کشتی بپردازد، چیزی که می‌تواند به تخریب مری رز کمک کند. پس از گذراندن بیش از چهار قرن در زیر آب، این کشتی در معرض تخریب است زیرا رسوبات مضر در داخل بدنه چوبی کشتی جمع شده است. محققان می‌گویند که این رسوبات از تخریب وسایل و مصنوعات فلزی پس از قرن‌ها گذراندن زیر بستر دریا و فعالیت باکتری‌های بی‌هوازی احیا کننده گوگرد سرچشمه می‌گیرد و می‌تواند منجر به تشکیل اسیدهای مضر شود.

این مطالعه یک تیم بین‌المللی از محققان بین رشته‌ای از دانشگاه شفیلد، دانشگاه کپنهاگ، دانشگاه کلمبیا، ESRF و مری رز تراست را گرد هم آورده است. تیمی از دانشمندان از روش جدید توموگرافی کامپیوتری اشعه ایکس برای افشای اطلاعات دقیق در مورد این رسوبات مضر در کشتی استفاده کردند.

در بیانیه‌ای، کوسن گفت که با کمک این مطالعه، دانشمندان اکنون می‌توانند تهدیدات بالقوه چوب این کشتی را ردیابی کنند، که گامی حیاتی در توسعه راهبردهای حفاظت از این کشتی است. نتایج این مطالعه به دانشمندان این توانایی را داده است که روش‌های جدید مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی را برای هدف قرار دادن و حذف این گونه‌های مضر از کشتی مری رز را توسعه دهند.