نانوواکسن جدید ضدکرونا به زودی در استرالیا

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده نانوواکسن ضدکرونا مبتنی بر پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا مدارک خود را برای دریافت تاییدیه از استرالیا به مسئولان این شرکت ارائه کرد.

نوواواکس (Novavax) یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در مریلند، برای تأیید موقت واکسن ضدکرونای خود در استرالیا پرونده‌ای را در این کشور باز کرده است. این شرکت اعلام کرد که مدارک خود را برای ارائه به اداره کالاهای درمانی (TGA) در استرالیا برای تأیید موقت نامزد واکسن ضدکرونا تکمیل کرده است.

درخواست این شرکت برای TGA اولین درخواست کامل برای تایید موقت واکسن مبتنی بر پروتئین ضدکرونا در استرالیا است.

نوواواکس اخیراً برای مجوز بازاریابی مشروط در بریتانیا درخواست داده است و انتظار دارد به زودی پرونده‌های نظارتی دیگری را در بازارهای کلیدی از جمله اروپا، کانادا، نیوزلند و سازمان بهداشت جهانی و همچنین سایر بازارها در سراسر جهان تکمیل کند. نوواواکس در آمریکا انتظار دارد بسته کاملی را تا پایان سال به FDA ارسال کند.

استنلی اریک از مدیران اجرایی شرکت نوواواکس می‌گوید: «این تکمیل پرونده، نوواواکس را به طور قابل توجهی به تحویل واکسن مبتنی بر پروتئین کووید۱۹ به استرالیا نزدیک‌تر می‌کند و همراه با تشکیل پرونده برای دریافت مجوز بازاریابی مشروط در بریتانیا، ما یک قدم به هدفمان برای تضمین دسترسی گسترده جهانی نزدیک‌تر می‌شویم.»

وی افزود: «ما از شرکت‌کنندگان کارآزمایی بالینی در استرالیا و سایت‌های آزمایشی و همچنین کارشناسان نظارتی برای کمک آن‌ها به این برنامه واکسن تشکر می‌کنیم.»

استرالیا نقش مهمی در فاز ۱ و فاز ۲ آزمایشات بالینی نوواواکس در حمایت از توسعه NVX-CoV2373، واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر پروتئین نانوذرات نوترکیب این شرکت ایفا کرده است.

آخرین داده‌های بالینی از یک کارآزمایی فاز ۳ با ۱۵۰۰۰ شرکت‌کننده در بریتانیا در اوایل سال جاری به TGA ارسال شد که در آن NVX-CoV2373 اثربخشی ۹۶٫۴ درصد در برابر سویه ویروس اصلی، ۸۶٫۳ درصد در برابر آلفا (B.1.1) را نشان داد.

واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونا خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد. این واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌ است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌ است.