عرضه تجاری کفش‌های تقویت‌شده با فناوری‌ نانو

فناوری شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) در خط تولید جدید کفش‌های تریل با فناوری بالا استفاده می‌شود. با این کار کفش‌ها راحتی بیشتری برای کاربر دارند.

کفش‌های تریل کفش‌هایی هستند که به‌دلیل استفاده ازکفه‌های خاص، اصطکاک و چسبندگی بهتری ایجاد می‌کنند. نیک و ویلا مارتیره، بنیان‌گذاران نوردا (norda) می‌گویند: «ما متوجه شدیم که ویژگی‌های گرافن G+ برای توسعه فناوری جدید ما مناسب است.»

دایرکتا پلاس، تولیدکننده محصولات مبتنی بر نانوپلاکت‌های گرافن، اعلام کرده است که فناوری آن‌ها در طیف جدیدی از کفش‌های تریل با فناوری پیشرفته استفاده می‌شود. دایرکتا پلاس گفته است که یک غشای گرافنی ویژه در پوشش کفش‌های تریل با کارایی بالا به کار رفته، این غشا در کفش‌های مدل norda 001 G+ Spike که اکنون برای خرید مصرف‌کننده در دسترس است، به‌کار رفته است.

دایرکتا پلاس گرافن G+ را تولید می‌کند که در آستر پنجه کفش استفاده شده است. به گفته دایرکتا پلاس، به‌دلیل هدایت حرارتی و مقاومت سایشی گرافن G+، این کفش راحتی بیشتری را برای دونده فراهم می‌کند، در حالی که وزن اضافی تحمیلی به کفش تقریباً صفر است.

کفش‌های تریل norda 001 G+ Spike در نمایشگاه آتی ISPO مونیخ، بزرگترین نمایشگاه تجاری ورزشی جهان، در ژانویه ۲۰۲۲ به نمایش گذاشته خواهد شد. جولیو سزارئو، موسس و مدیر اجرایی دایرکتا پلاس، گفت: «استفاده از گرافن G+ ما در کفش‌های دویدن با کارایی بالا، ما را وارد بازار مهم جدیدی می‌کند.»

دایرکتا پلاس پیش از این از گرافن در منسوجات استفاده کرده است. یکی از حوزه‌هایی که دایرکتا پلاس در آن وارد شده، تولید ماسک‌های آنتی‌باکتریال با کمک گرافن است. این شرکت نشان داده است که گرافن می‌تواند در بهبود خواص منسوجات تاثیر گذاشته و حتی اثرات ضدویروسی به آن اعطا کند. هنگامی‌که ویروس با منسوجات حاوی گرافن تماس پیدا می‌کند، فیلتر شده و مقدار آن به ‌میزان قابل ‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. به گفته شرکت دایرکتا پلاس، ماسک حاوی گرافن، مزایای زیادی برای مصرف‌کننده داشته است؛ البته کاربرد این ماسک تنها برای مقابله با کرونا نیست بلکه برای انواع مختلف عوامل بیماری‌زا قابل‌ استفاده است. این نوع ماسک‌ها دارای سطح فیلتراسیون بالایی بوده و عملکرد تنفسی را بهبود می‌دهند که با این کار، تنفس راحت‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود. در این میان، شرکت دایرکتا پلاس می‌داند که مردم علاوه‌بر ویروس کرونا دغدغه‌های دیگری نیز دارند و تلاش می‌کند که این دغدغه‌ها را نیز رفع کند. برای مثال، ماسک‌های گرافنی این شرکت قابل شستشو هستند که این به معنای امکان استفاده مجدد از ماسک است؛ بنابراین، این ماسک‌ها نسبت به ماسک‌های یک‌بار مصرف، زیست‌سازگارتر هستند.