تولید باتری‌ لیتیوم سولفور نانویی برای خودروهای الکتریکی

شرکت لایتن (Lyten) باتری‌های لیتیوم سولفور تقویت‌شده با گرافن برای خودروهای الکتریکی تولید می‌کند.

شرکت لایتن مستقر در کالیفرنیا یک باتری لیتیوم سولفور تقویت شده با گرافن برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی ساخته است. طبق گزارش‌ها، این باتری چگالی انرژی گرانشی بالاتری نسبت به فناوری‌های لیتیوم یون رایج و حالت جامد دارد. گفته می‌شود که لایتن قبلاً با دولت آمریکا برای پروژه‌های نظامی همکاری داشته است.

این محصول LytCell EV نام داشته و برای ارائه سه برابر چگالی انرژی بیشتر نسبت به باتری‌های لیتیوم یون معمولی طراحی شده بود. این شرکت چگالی انرژی ۹۰۰ Wh/kg، دقیقاً سه برابر بیشتر از باتری‌های مورد استفاده امروزی را گزارش کرده است. Lyten Sulphur Caging نام فناوری مورد استفاده در باتری‌های LytCell است که برای بهبود عملکرد گوگرد اقدام به متوقف کردن پیشرفت پلی سولفید می‌کند، عاملی که چرخه عمر باتری را به خطر می‌اندازد و تاکنون این مشکل از استفاده عملی از Li-S در خودروهای الکتریکی جلوگیری کرده است. بر اساس آزمایش انجام شده روی یک نمونه اولیه LytCell، ثابت شده است که این فناوری بیش از ۱۴۰۰ چرخه را به خوبی تحمل می‌کند.

باتری Li-S حاوی اکسیژن اکسیدهای فلزی نیست و همچنین عاری از کبالت و نیکل است. این باتری را می‌توان در فرمت‌های استوانه‌ای، پاکتی و منشوری تولید کرد.

پیشرفت باتری لایتن بر اساس توسعه فناوری Lyten 3D Graphene انجام می‌شود، که یک پلت فرم جدید گرافن سه‌بعدی است. این ماده منحصر به فرد را می‌توان در سطح مولکولی بر اساس نیازهای کاربردی باتری خاص طراحی و تنظیم کرد و در عین حال از مدیریت بهتر دما نیز اطمینان حاصل کرد.

به گفته لایتن، این باتری همچنین سازگار با محیط زیست است، زیرا نسبت به باتری لیتیوم یون به زمان شارژ کوتاه‌تری (۲۰ دقیقه) نیاز دارد. با این حال، این فناوری هنوز آماده عرضه به بازار نیست، تولید کامل برای دوره دو ساله ۲۰۲۵-۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.