توسعه داروی‌ نانویی برای درمان بیماری التهابی روده در پاکستان

محققان دانشگاه ملی علوم پزشکی پاکستان در حال کار بر روی داروی مبتنی بر فناوری‌ نانو برای درمان بیماری التهابی شدید روده بزرگ هستند.

دانشمندان دانشگاه ملی علوم پزشکی پاکستان (NUMS) در حال کار بر روی یک پروژه تحقیقاتی مرتبط با «نانوپزشکی» برای درمان بیماری التهابی روده بزرگ هستند، که از نظر پزشکی «کولیت اولسراتیو (UC)» نامیده می‌شود. این بیماری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از جمله پاکستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. داروهای گران قیمت فعلی به طور کامل بیماری را درمان نمی‌کند و همچنین عوارض جانبی شدیدی دارد. این جمله‌ها را دکتر محمد نعیم، دکترای نانوپزشکی از کره جنوبی بیان کرد. دکتر نعیم در حال کار بر روی توسعه دارویی مبتنی بر فناوری نانو برای درمان UC است که این کار با بودجه بیش از ۹ میلیون PKR از “برنامه تحقیقات ملی برای دانشگاه‌ها (NRPU)” کمیسیون آموزش عالی انجام می‌شود.

نعیم گفت: «علائم اصلی UC تب، درد شکم، اسهال، کاهش وزن و خونریزی مقعدی است که تاثیر منفی بر زندگی روزمره بیماران دارد. علت دقیق UC ناشناخته است، با این حال، رژیم غذایی، سبک زندگی، میکروبیوتای روده یا عوامل ژنتیکی احتمالاً باعث این بیماری می‌شوند. در موارد شدید، جراحی برای برداشتن قسمت‌های بیمار روده مورد نیاز است. داروهای موجود در بازار به صورت خوراکی، داخل وریدی یا از راه رکتوم تجویز می‌شوند، اما دوز کافی از داروها به قسمت ملتهب روده بزرگ نمی‌رسد.»

وی می‌افزاید: «بنابراین، UC را نمی‌توان به طور موثر از طریق روش‌های معمولی درمان کرد و این بیماری ممکن است به سرطان روده بزرگ تبدیل شود.»

با بکارگیری فناوری نانو، تیم NUMS مطمئن است که می‌تواند یک سیستم دارورسانی در اندازه‌های نانو ایجاد کند که به صورت خوراکی یا مقعدی با پتانسیل تجمع در غشای مختل شده روده بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود تجمع دارو در اندازه نانو در قسمت‌های ملتهب هدف در روده بزرگ منجر به بهبود اثربخشی درمانی و کاهش عوارض جانبی سیستمیک دارو شود.

دکتر نعیم با تشریح ویژگی‌های این نانوداروی پیشنهادی، گفت: «این نانودارو به دلیل اندازه بسیار کوچک به ناحیه آسیب دیده روده ملتهب می‌رسد و در آنجا تجمع می‌یابد. همچنین پوشش ویژه طراحی شده تنها به هدف قرار دادن ناحیه ملتهب کمک می‌کند و آن را به یک داروی موثر برای درمان این بیماری مزمن تبدیل می‌کند.»

وی افزود: «این نانودارو با دوز بسیار کم بیشترین تاثیر را خواهد داشت که در مورد داروهای موجود در بازار صدق نمی‌کند. این نانودارو برای درمان «کولیت اولسراتیو» بسیار امیدوارکننده خواهد بود.»