لایو صنعتی نانو: پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم و مواد آندایزینگ – ۲۶ آبان

صفحه اینستاگرام نانو و صنعت، چهارشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰، رأس ساعت ۹:۰۰ شب، با موضوع «پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی و مواد آندایزینگ آلومینیوم»، میزبان مدیرعامل «شرکت شیلر فرآیند پارس»، خواهد بود.

این برنامه، به صورت گفتگوی زنده مهدی رحمانی کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (مجری برنامه)، با سیامک آطاهریان، مدیرعامل شرکت شیلر فرآیند پارس (میهمان برنامه)، در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)، برگزار خواهد شد.

گفتنی است که شرکت شیلر فرآیند پارس، در زمینه طراحی و تولید پوشش نانو، مواد پیش رنگ فلزات و آماده‌سازی و آندایزینگ آلومینیوم و پوشش‌های تبدیلی و زیست‌سازگار نانوزیرکونیوم فعالیت می‌کند. تولید و عرضه‌کننده انواع شوینده‌های صنعتی و پوشش‌های سطحی با رعایت دقیق‌‌ترین استانداردهای روز جهان، به منظور پوشش‌دهی انواع سطوح فولادی، آلومینیمی و گالوانیزه و …، بخشی از فعالیت‌های این شرکت است.

بدینوسیله از کلیه مدیران، صنعتگران، پژوهشگران، فعالان رسانه‌ای و عموم علاقمندان حوزه‌های صنعتی فناوری نانو، دعوت می‌شود تا در این لایو صنعتی، شرکت نمایند و ضمن اطلاع از تولید و کاربردهای صنعتی نانوپوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم (مقاوم به خوردگی) و نیز تولید مواد آندایزینگ آلومینیوم، به طرح پرسش‌ها و بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

(INDnano.ir@)

بطور کلی یکی از روش های رایج و مقرون به صرفه در صنایع، استفاده از پوشش‌های تبدیلی است که علاوه بر بهبود مقاومت به خوردگی زیرلایه، افزایش چسبندگی رنگ به سطح را به همراه دارد. پوشش‌های تبدیلی فسفاته یا کروماته از متداول ترین نوع پوشش‌های مورد استفاده هستند. امروزه با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و سلامت بدن و هزینه اعمال پوشش، تلاش شده است تا پوشش‌­های حاوی مواد دیگر مانند اکسید زیرکنیوم، اکسید تیتانیم و اکسید وانادیم جایگزین پوشش‌های فسفاته و کروماته شوند. پوشش­‌های نانوزیرکنیومی بر خلاف پوشش فسفاته و کروماته، معضلات زیست محیطی نداشته و فرایند در دمای محیط و در زمان کمتری اجرا می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکنیومی، وزن کمتر آن‌ها در مقایسه با پوشش کرماته یا فسفاته است. همچنین در اعمال نانوپوشش‌های زیرکنیومی، نیازی به تاسیسات لازم برای خنثی‌سازی لجن (sludge)، که در فرایند فسفاته و کروماته رایج است، وجود ندارد.

اعمال پوشش­ تبدیلی نانوزیرکنیومی با ضخامت بسیار نازک (در ابعاد نانومتری) بر سطوح فولادی، آلومینیمی و گالوانیزه موجب بهبود پارامترهایی مانند چسبندگی پوشش آلی، افزایش مقاومت به خوردگی رنگ و افزایش مقاومت به جدایش کاتدی رنگ می شود.

محلول ایجاد کننده پوشش تبدیلی نانوزیرکنیومی با ضخامت نانومتری برای افزایش مقاومت در مقابل خوردگی این شرکت ضمن دارابودن گواهی نانومقیاس ستاد نانو، از ویژگی‌های زیر نیز برخوردار است:

امکان‌پذیری ایجاد نانوپوشش با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر در سطح فلز
قابلیت اجرا در دمای محیط و برای صنایع مختلف
عدم تشکیل مواد مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست
هزینه پایین عملیاتی و اجرا
شایان ذکر است گفتگوهای زنده صنعتی در بستر اینستاگرام (لایو صنعتی نانو)، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف معرفی برنامه های حمایتی و صنعتی کشور، کاربردهای صنعتی، توانمندی‌ها و محصولات صنعتی فناوری نانو ایران و ایجاد فضای پویا و زنده پرسش و پاسخ برای مدیران، صنعتگران و علاقمندان عرصه فناوری و صنعت، به‌عنوان یکی از برنامه‌های صنعتی صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)، به اجرا گذاشته می‌شود و علاقمندان می‌توانند ضمن حضور در برنامه‌ها، از طریق دایرکت صفحه، با مسئولین هر حوزه در ارتباط باشند و نقطه نظرات خود را در هر لحظه بصورت نظر (کامنت) یا پیام مستقیم (Direct)، مطرح نمایند.

لینک مستقیم ورود به صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)