فراخوان شرکت در چالش نوآوری: توسعه حسگر خلوص‌سنج هیدروژن خنک‌ساز ژنراتور

با همکاری نیروگاه شهید منتظری و چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) فراخوان شرکت در چالش نوآوری توسعه حسگر خلوص‌سنج هیدروژن خنک‌ساز ژنراتور آغاز شد. مهلت ارسال طرح تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ بوده و جایزه نقدی ۶۰ میلیون تومانی به طرح برتر و تخصیص تسهیلات تجاری‌سازی به طرح‌های برگزیده صورت خواهد گرفت.

در نیروگاه­‌ها از ژنراتور به صورت مداوم استفاده می‌شود. بنابراین، سیستم خنک‌کننده برای آن­ نقش مهمی در بهره­‌وری این دستگاه ایفا می‌کند. هیدروژن به‌عنوان ماده خنک‌کننده در ژنراتورها استفاده می‌شود و کارآمدی آن در مقایسه با سایر خنک‌سازها ثابت شده است. این گاز دارای هدایت حرارتی بالا در بین همه گازها است و باعث خنک‌سازی سریع‌تر می­‌شود. از دلایلی که ممکن است درصد خلوص هیدروژن کاهش یابد، آلودگی در داخل محفظه است که به واسطه گازهای داخلی و یا روغن سیل‌بندی و موارد دیگر رخ می‌دهد. این مسئله به نحوی است که ممکن است کارایی سیستم را کاهش دهد و خطر ایجاد قوس و آسیب به ژنراتور را ایجاد کند و حتی می‌تواند باعث انفجار شود. همه­‌ی عوامل ذکر شده باعث می‌شود تا سنجش میزان خلوص هیدروژن در جهت جلوگیری از حادثه اهمیت پیدا کند. میزان هیدروژن در محفظه‌ی خنک‌کننده ژنراتور بین ۱۰۰-۹۵% است که این میزان به منظور جلوگیری از آسیب‌های بعدی باید مداوما اندازه‌گیری شود.

حسگرهای متنوعی بر اساس تکنولوژی‌های مختلف وجود دارند که قابلیت اندازه‌گیری میزان گاز مشخص را در بازه‌های زمانی مشخص و با دقت­‌های متنوع دارد. اساس کار حسگرهای موجود در شرکت متقاضی به‌صورت ترموکنداکتومتریک است. البته روش‌های مورد استفاده در حسگرهای نیروگاه‌های ژاپنی نیز امکان جایگزینی دارد. حسگرهای سنجش میزان خلوص گاز دارای بازار مصرف قابل توجهی هستند و امکان استفاده در تمامی نیروگاه‌های بخاری کشور و صنایع پتروشیمی با خوراک گاز نظیر LAB‌ها دارند و هم‌اکنون تعداد هشت دستگاه برای شرکت متقاضی ضرورت دارد.

گلوگاه این چالش، دانش فنی ساخت حسگرهای با دقت بالا و یا روش‌های مشابه اندازه گیری است. در روش اندازه‌گیری، حساسیت سنسور به بخارات آب و روغن است که سبب خرابی و از کار افتادگی آن می‌شود، لذا مکانیزم تهیه یک نمونه عاری از هرگونه آلودگی بسیار مهم است.

در مرحله اول، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا ۲۰ آذرماه، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت نمایند. در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، پنج ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند. در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی، اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

رویکردهای پیشنهادی در حل مسئله:

  • تولید نمونه داخلی با پشتیبانی فنی
  • هزینه تمام شده مقرون به صرفه در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی
  • در نیروگاه‌­های ژاپنی نظیر نیروگاه شهید رجایی قزوین روش اندازه‌گیری از طریق بلوئر و اندازه‌گیری و روابط ترمودینامیکی حاکم انجام می‌شود و علیرغم سادگی، دارای طول عمر بالایی است که می­‌تواند در این زمینه نیز مورد بررسی قرار داده شود.
  • استفاده از راهکارهای نوین غیر از موارد ذکر شده با اهتمام به تامین کلیه الزامات نیز مورد استقبال قرار می­‌گیرد

دریافت راهنمای شرکت در فراخوان مراجعه به سایت www.innoten.ir

☎️۰۲۱۶۵۰۱۳۰۴۰ (۱۷۲)
📧 innoten.ir@Gmail.com