سنتز نانوساختارهای اکسید روی با استفاده از پوست انار

پژوهشگران نشان دادند که می‌توان از پریکارپ (پوست) میوه انار مواد نانوکامپوزیتی حاوی اکسید روی سنتز کرد.

در مقاله‌ای که محققان در نشریه Biotechnology and Bioprocess Engineering منتشر کردند، نشان دادند که می‌توان نانوکامپوزیت‌های اکسید روی را با استفاده از پوست انار سنتز کرد. نانوکامپوزیت‌های تهیه شده فعالیت ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی مناسبی نشان دادند که نشان‌دهنده پتانسیل آن‌ها برای کاربردهای زیست پزشکی است.

به‌دلیل سمیت کم، نانوذرات اکسید فلز به‌طور گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، نانوذرات اکسید روی در کاربردهایی نظیر سیستم‌های دارورسانی مدرن استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین به‌عنوان عوامل ضدباکتری خارجی در تهیه پمادها، بسته‌بندی مواد غذایی، لوسیون، پارچه‌ها و دهان‌شویه برای جلوگیری از بار میکروبی استفاده می‌شوند.

به‌طور خاص، نانوذرات ZnO اغلب در لوازم آرایشی برای محافظت از پوست در برابر تشعشعات مضر وجود دارند و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ZnO را به‌عنوان یک ماده GRAS (به طور کلی ایمن) می‌پذیرد.

صنعت آرایشی و بهداشتی به‌طور فزاینده‌ای بر ترکیبات طبیعی مشتق شده از گیاهان، عمدتاً عصاره‌های گیاهی که دارای اثرات ضدباکتری، آنتی‌اکسیدانی و محافظت‌کننده از نور هستند، متکی است. تحقیقات قبلی تایید کرد که نانوذرات اکسید روی می‌توانند با استفاده از عصاره میوه و پوست پرتقال برای فعالیت‌های ضدباکتریایی سنتز شوند. علاوه بر این، فیتوکمیکال‌های مفید مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، کاروتنوئیدها، ترپنوئیدها و تانن‌های میوه‌ها را می‌توان به‌عنوان معرف‌های نانوکامپوزیت برای سنتز نانوذرات استفاده کرد.

پریکارپ (پوست) میوه انار حاوی ترکیبات فعال زیستی قوی مانند گالاژیک، الاژیتانین، الاژیک اسید، پونیکالاژین، پلارگونیدین، آنتوسیانین دلفینیدین و لوتئولین است.

برای سنتز نانوساختارهای اکسید روی، میوه‌های سالم انار برداشت و شسته شد. پریکارپ‌ها قبل از آسیاب شدن با استفاده از آسیاب الکترونیکی به پودر درشت تبدیل شده و در دمای اتاق خشک شدند و در انکوباتور در دمای ۴ درجه سانتیگراد نگهداری شدند. پس از آسیاب، نانوکامپوزیت اکسید روی با استفاده از روش رسوب شیمیایی سنتز شد و نانوذرات در انکوباتور در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد خشک شدند. در ادامه این ساختار برای آنالیز فعالیت‌های فنلی، آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی استفاده شد.

پوست انار که معمولا دور ریخته می‌شود از نظر ترکیبات شیمیایی، بسیار غنی بوده و می‌توان از آن برای سنتز مواد مختلف استفاده کرد.