همکاری روسیه و سوئد برای تولید پنل‌های خورشیدی سقفی لایه‌نازک

شرکت روسنانو، به‌عنوان متولی توسعه فناوری‌ نانو در روسیه، در حال نصب آزمایشی پنل‌های خورشیدی سقفی لایه‌نازک در شهر سن‌پترزبورگ است تا عملکرد این پنل‌های خورشیدی جدید را آزمایش کند. این پنل‌ها به زودی با همکاری یک شرکت سوئدی به تولید انبوه خواهند رسید.

دیمیتری کراخین، مدیر سولارتک (solartek)، در هفته انرژی روسیه در مسکو اعلام کرد که سولارتک، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت فناوری نانو روسیه  یعنی روسنانو (Rusnano)، سقف‌های خورشیدی لایه نازک را بر روی سه ساختمان مسکونی در سن پترزبورگ نصب کرده است. سولارتک در حال تولید فیلم‌های خورشیدی CIGS با تجهیزاتی است که توسط شرکت میدسامر (Midsummer) سوئد تهیه شده است. روسنانو یک نهاد دولتی روسیه است که توسعه پروژه‌های فناوری نانو را تسهیل می‌کند.

روسیه به حمایت از تولید آزمایشی محصولات سلول خورشیدی یکپارچه ساختمانی (Building-integrated photovoltaics) ادامه می‌دهد. سولارتک شروع به تولید حجم‌های کوچکی از لایه‌های نازک مس ایندوم گالیوم دی سلنید (CIGS) کرده است که برخی از آن‌ها در پروژه‌های آزمایشی در سن پترزبورگ استفاده شده‌اند. دیمیتری کراخین از سولارتک گفته است که محصولات لایه نازک سبک و انعطاف پذیر می‌توانند به کربن‌زدایی شهرهای روسیه کمک کنند.

محصولات لایه نازک ساخت روسیه برای تولید ۱ کیلووات به وزنی ۱۰ برابر کمتر از سلول‌های خورشیدی رایج نیاز دارند به طوری که فقط ۳ کیلوگرم در هر ۱ متر مربع تراکم این سلول‌های خورشیدی است. طبق گفته سولارتک، ضخامت این ماژول‌ها در حدود ۲ میلی متر بوده، به این معنی که پنل خورشیدی توسعه یافته توسط این شرکت به جای  یک ماژول شیشه‌ای حجیم، شبیه یک لایه سقف است.

تولید این صفحات خورشیدی لایه نازک در کارخانه استیل سان (SteelSun) در شهر سارانسک که در حال احداث است، آغاز خواهد شد. مرحله اول قرار است در پایان سال ۲۰۲۱ عملیاتی شود.

اولین کارخانه روسی برای تولید پنل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر با نام تجاری استیل سان در سارانسک و با پشتیبانی مرکز فناوری نانو و نانومواد جمهوری موردوویا انجام خواهد شد. در مرحله اول، این کارخانه سلول‌های فتوولتائیک با ظرفیت کل ۵ مگاوات [در سال] تولید خواهد کرد.

برای انجام آزمایشات میدانی، سولارتک نزدیک به ۱۰۰۰ سلول خورشیدی ساخته است که برخی از آن‌ها در پروژه سنت پترزبورگ استفاده شده است. این شرکت گفته است که بخش تحقیق و توسعه آن‌ها به منظور ارتقای اثربخشی و کاهش هزینه‌های تولید، فناوری PV سوئدی را ارتقا خواهد داد.

میانگین راندمان ماژول‌های تولید شده در تاسیسات استیل‌سان تقریبا ۱۵ درصد است. آن‌ها در مقایسه با ماژول‌های سیلیکونی بلوری معمولی، مزایای متعددی دارند.

انتظار می رود بازارهای اصلی فروش، کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نظیر ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان باشند. با این حال، روسنانو گفت که مشتریانی از برخی از کشورهای غیر CIS نیز به پنل‌های خورشیدی استیل‌سان ابراز علاقه کرده‌اند ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.