پانسمان زخم نانویی برای تغییر روش درمان سوختگی در کودکان

محققان استرالیایی پانسمان‌های زخم نانویی ساختند که در صورت بروز عفونت می‌تواند با عامل عفونی مقابله کرده و همچنین خواص ضدالتهاب نیز داشته باشد.

سوختگی یکی از شایع‌ترین آسیب‌هایی است که استرالیایی‌ها متحمل می‌شوند و یکی از مهمترین علل مرگ و میر کودکان زیر چهار سال است. در حالی که میزان بقای بیماران سوختگی به طور قابل توجهی بهبود یافته است، درمان سوختگی کودکان، به ویژه با افزایش باکتری‌های مقاوم به چند دارو، همچنان چالش برانگیز است.

به تازگی فناوری جدیدی در دانشگاه استرالیای جنوبی توسعه یافته که می‌تواند انقلابی در درمان سوختگی در کودکان ایجاد کند. در این فناوری با استفاده از پانسمان‌های پاسخ‌دهنده به محرک‌ها، به طور ایمن عفونت کاهش یافته و بهبودی تسریع می‌شود.

نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌هایی در نشریات Acta Biomaterialia و Biomedicines به چاپ رسیده است که کارایی ضدمیکروبی نانوذرات نقره فوق‌العاده کوچک در برابر بیوفیلم‌های زخم را تشریح می‌کند.

این پانسمان پیشرفته با پوشش هیدروژل با استفاده از نانوذرات نقره ساخته شده است، نانوذراتی که توسط یک تیم تحقیقاتی در مؤسسه صنایع آینده UniSA (دکتر زلاتکو کوپکی، پروفسور آلیسون کووین و پروفسور کراسیمیر واسیلوف) ساخته شده است. نانوذرات نقره می‌توانند تجزیه شوند، آزادانه با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک برهمکنش داده و ترمیم زخم را تسریع کنند.

نوآوری درمان این پانسمان در سیستم تحویلی آن نهفته است که به تغییرات pH و دما پاسخ می‌دهد و تنها در صورت وجود عفونت فعال می‌شود.

زلاتکو کوپکی محقق ارشد UniSA، می‌گوید این درمان جدید می‌تواند مدیریت بالینی عفونت‌های سوختگی را به طور قابل توجهی ارتقا دهد.

دکتر زلاتکو کوپکی می‌گوید: «عفونت زخم و سپسیس از مشکلات روزمره کودکان مبتلا به سوختگی است. محصولات مراقبت از زخم مبتنی بر نقره می‌توانند رشد باکتری‌ها را مهار کنند، اما همچنین زمانی که نقره بیش از حد به زخم می‌رسد، می‌تواند مسمومیت ایجاد کنند. درمان ما منحصر به فرد است زیرا از خواص ضد باکتریایی نقره استفاده می کند، اما تنها با فعال شدن در صورت وجود عفونت، از قرار گرفتن در معرض بیش از حد نقره جلوگیری می‌کند. این پانسمان‌های پیشرفته نانوذرات نقره در صورت نیاز، التهاب را تنظیم می‌کنند و در عین حال بازسازی بافت را تقویت می‌کنند و این محصول را به درمانی بسیار ایمن‌تر و مؤثر برای کودکان تبدیل می‌کنند.»

کراسیمیر واسیلوف از UniSA می گوید: «این فناوری جدید یک تغییر دهنده بازی برای مدیریت سوختگی خواهد بود.»

وی می‌افزاید: «در حال حاضر هیچ پانسمان زخم پاسخگو در بازار وجود ندارد. این تلاش مشترک امکان استفاده از مواد هوشمند را به نفع بیماران و پزشکان فراهم می کند.»

در استرالیا، در سال تقریباً ۵۰۰۰۰ بستری مرتبط با سوختگی در بیمارستان‌ها ثبت می‌شود که کودکان خردسال در معرض خطر زیادی از نظر سوختگی هستند. سوختگی با حرارت شایع ترین آسیب های ناشی از سوختگی برای کودکان چهار سال و کمتر است. تقریباً ۷۵ درصد از سوختگی‌ها قابل پیشگیری هستند.