توسعه جدیدترین سامانه کوانتومی با حمایت دارپا

با معرفی و رونمایی از کامپیوتر کوانتومی کوئرا کامپیوتینگ جزئیات مربوط به این شبیه‌ساز ۲۵۶ کیوبیتی مشخص شد.

شرکت کوئرا کامپیوتینگ (QuEra Computing) که از حالت فعالیت پنهان (stealth mode) بیرون آمده، یک دستگاه کامل ۲۵۶ کیوبیتی را معرفی کرده است. این شرکت که بودجه ۱۷ میلیون دلاری از Rakuten، Day One Ventures، Frontiers Capital و سرمایه‌گذاران پیشرو در حوزه فناوری، Serguei Beloussov و Paul Maritz، دریافت کرده، از حالت فعالیت پنهان خارج شده است.

کوئرا کامپیوتینگ به تازگی با دریافت جایزه‌ای از سوی دارپا موفق به کسب۱۱ میلیون دلار درآمد شده است. این شرکت از تحقیقات پیشگامانه بر روی اتم‌های خنثی، که در دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست توسعه یافته است، به‌عنوان پایه‌ای برای یک راه حل مقیاس‌پذیر و قابل برنامه‌ریزی کامپیوتر کوانتومی پیشرو در جهان استفاده می‌کند. تیم تحقیقاتی شرکت کوئرا کامپیوتینگ در حال ساخت قوی‌ترین کامپیوترهای کوانتومی جهان برای انجام وظایف محاسباتی هستند که در حال حاضر  انجام آن‌ها غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

ماشین‌های کوانتومی کوئرا کامپیوتینگ از کیوبیت‌های کامل طبیعی مبتنی بر اتم‌های Rydberg، دروازه‌های سریع، با کیفیت بالا و مقیاس‌پذیری تا میلیون‌ها کیوبیت، استفاده می‌کنند. ماشین‌های توسعه‌یافته (۲۵۶-۵۱۲ کیوبیتی) با نرم‌افزار کاملی که امکان شبیه‌سازی کوانتومی و نمونه‌سازی الگوریتم‌های مختلف را تا پایان سال ۲۰۲۱ فراهم می‌کند.

از کاربردهای علمی این فناوری می‌توان به توصیف فازهای جدید ماده که تجزیه و تحلیل آن‌ها با کامپیوترهای معمولی غیرممکن است اشاره کرد.