عرضه ماسک صورت حاوی گرافن در کانادا

شرکت تربور در کانادا ماسک‌های حاوی گرافن با خواص ضدویروس و باکتری به بازار عرضه می‌کند. این فناوری جدید در سال جاری توسط Health Canada تایید شده است.

افزودن گرافن به ماسک توسط یک شرکت مستقر در شمال انتاریو انجام شد. یکی از کارخانه تولید ماسک در کانادا که هر روز ۵۰۰۰۰۰ ماسک صورت یکبار مصرف تولید می‌کند به تازگی از گرافن در این ماسک‌ها استفاده می‌کند. شرکت تربور (Trebor) در Collingwood آمریکا مستقر است. جورج ایروین مدیرعامل تریبور و همسرش در مارس ۲۰۲۰ به کرونا مبتلا شدند. او گفت که آن‌ها به مدت سه هفته بسیار بیمار بودند و این بیماری به آن‌ها کمک کرد تصمیم بگیرند که کاری برای نجات دیگران انجام دهند.

آن‌ها تولید ماسک یکبار مصرف جدید Zen Guard را از اواسط سپتامبر به‌صورت محدود آغاز کردند و از ابتدای نوامبر روزانه ۵۰۰۰۰۰ ماسک تولید کردند و قصد دارند در آینده تولید خود را افزایش دهند.

ماسک‌هایی که آن‌ها می‌سازند حاوی ترکیبات گرافنی است که توسط شرکت زنتک (ZenTek)  تولید می‌شود. این ماسک‌ها از قابلیت فیلتراسیون بالاتری نسبت به سایر ماسک‌های صورت برخوردار بوده و همچنین خواص بازدارندگی باکتری/ویروس بالایی دارند.

این شرکت یک کارخانه نیز در ادمونتون دارد که همان نوع ماسک‌ها را می‌سازد. در حال حاضر، کارخانه کالینگ‌وود ۱۵ کارمند دارد و ایروین گفت که شیفت دوم را در دسامبر آغاز خواهد کرد.

این ماسک‌ها چهار لایه بوده که یکی از لایه‌ها شامل نقره با خواص ضد میکروبی و پوششی حاوی اکسید گرافن است. شرکت تربور در حال حاضر تنها شرکتی است که از این پوشش برای ساخت ماسک صورت درجه پزشکی استفاده می‌کند.

تریبور یک ماسک N۹۵ استاندارد جدید در سبد محصولات خود دارد و در حال ثبت پتنت مربوط به فناوری این ماسک موسوم به Pro + Respirator Mask (Pro +) است. ماسک Pro + همراه با پوشش ضدعفونی‌کننده، استاندارد جدیدی از حفاظت را ایجاد می‌کند. Pro + هم قابل استفاده مجدد بوده و هم ۹۹ درصد قابل بازیافت است و آن را به یکی از بهترین گزینه‌های زیست‌محیطی تبدیل می‌کند. تریبور همچنین یک ماسک جراحی ۳ لایه با محافظت ضدویروس در سبد خود دارد.

فرانسیس دوب، رئیس اجرایی زنتک، می‌گوید: «این پوشش گرافنی در مرکز تحقیقاتی Guelph پس از شیوع کووید ۱۹ طراحی شده است.»

آنها قبلاً برای حدود سه سال و نیم روی کاربردهای گرافن کار می‌کردند، اما به‌دنبال یافتن کاربردهایی بودند که برای چالش‌های همه‌گیری کرونا کاربرد داشته باشد. پوشش زنتک مورد استفاده در ماسک‌های تریبور حاوی گرافن است. این پوشش همچنین شامل نقره است که دارای ویژگی‌های ضدمیکروبی است که نشان داده شده است که باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد یا از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کند.