نانوحباب به کمک استخراج ارزان‌تر نفت می‌آید

دو شرکت نانوگاز و پی‌سی‌تی فناوری‌ها خود را با هم ترکیب کرده و یک فناوری جدید ارائه کردند که فرآیند استخراج نفت با کمک نانوحباب را بهبود می‌دهد. این دو شرکت در حال ثبت پتنت مربوط به این فناوری هستند.

شرکت نانو گاز (Nano Gas) از افزایش ۲۰۰ درصدی تولید نفت در یک چاه نفت سبک با فناوری این شرکت خبر داد. فناوری Catholyte Free™ شرکت پی‌سی‌تی (PCT Corp) نیز عملکرد موثری در بخش استخراج نفت با کمتری میزان تولید پساب سمی در یکی از آزمایشگاه‌های مستقل نشان داده است. شرکت PCT محصول Catholyte Free™ را با استفاده از آب شور و برق تولید می‌کند. شرکت نانو گاز نیز ™ Nano Gas را از آب و نانوحباب می‌سازد.

PCT به این موضوع اندیشید که ترکیب دو فناوری Catholyte Free™ و Nano Gas™ که منجر به فناوری جدیدی به نام (Nano-Catholyte™) می‌شود، می‌تواند روی نفت سنگین نیز مؤثر باشد. آزمایش Nano-Catholyte™ توسط آزمایشگاه بی‌طرف Intertek، افزایش شگفت‌انگیز ۵۲۰۰ درصدی در بازیافت نفت سنگین را نشان داد.

این نتایج داگ هامفریس، مدیرعامل شرکت خدمات انرژی ماوریک (Maverick Energy Services) را متقاعد کرد که نانو کاتولیت را در چاه‌های نفت سنگین خود آزمایش کند. ماوریک از بخار (SAGD) برای تولید نفت از این میدان نفتی استفاده می‌کرد. SAGD پرهزینه و انرژی بر بوده و فاضلاب سمی تولید می‌کند. در قیمت‌های پایین نفت، SAGD بسیار پرهزینه است.

اکنون، ماوریک شروع به تولید نفت از Nano-Catholyte™ با کسری از هزینه SAGD کرده است. داگ هامفریس می‌گوید: «من هرگز نفتی به این شکل از میدان نفتی استخراج نکرده بودم.»

داگ تصمیم گرفت آزمایش را در چاه نفت سبک خود در هولدنویل، نیز انجام دهد. شرکت های نفتی کانادا از SAGD برای استخراج نفت از ماسه‌های نفتی استفاده می‌کنند. در نتیجه، کانادا با بیش از یک تریلیون لیتر فاضلاب سمی دست و پنجه نرم کرده است.

دیوید هولکامب گفت: «Nano-Catholyte™ می‌تواند فرآیند بازیافت نفت را در سراسر جهان تغییر دهد و آلاینده‌های سمی و فاضلاب را حذف کند. این فناوری آنقدر مؤثر است که صنعت نفت می‌تواند چاه‌های قدیمی و متروکه را دوباره باز کند.»

PCT و شرکت نانو گاز برای ثبت اختراع Nano-Catholyte™ اقدام کرده‌اند. لن بلاند، مدیرعامل شرکت فناوری‌های نانو گاز گفت: «ما از شراکت با PCT هیجان‌زده هستیم. هر دو شرکت، کل صنعت نفت و محیط زیست از این محصول انقلابی سود خواهند برد.»

شرکت نانو گاز برای بهبود عملیات برداشت نفت از حباب‌های کوچک استفاده می‌کند. نانوحباب‌های شرکت نانو گاز، استخراج نفت را مقرون به صرفه‌تر می‌کنند.