لایو صنعتی نانو: فناوری هیترهای تابشی نانوکاتالیستی و کاربردها – ۱۰ آذر

صفحه اینستاگرام نانو و صنعت، چهارشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰، رأس ساعت ۹:۰۰ شب، با موضوع «فناوری هیترهای تابشی نانوکاتالیستی، تولید صنعتی و کاربردهای آن»، میزبان عضو هیئت‌مدیره «شرکت به فراوران نوین آریا سرمد»، خواهد بود.

این برنامه، به صورت گفتگوی زنده دکتر مهدی رحمانی کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (مجری برنامه)، با دکتر کاظم اسماعیل‌پور، عضو هیئت مدیره «شرکت به فراوران نوین آریا سرمد» (میهمان برنامه)، در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@) به نشانی، برگزار خواهد شد.

گفتنی است که «شرکت به فراوران نوین آریا سرمد»، مجموعه ای دانش‌بنیان است که با بهره‌مندی از تجربیات جمعی از نخبگان و فرهیختگان دانشگاه‌های برتر کشور به منظور دستیابی به توسعه پایدار در زمینه انرژی، آب و محیط زیست تاسیس گردیده است. این شرکت با برخورداری از تجارب بدست آورده در حوزه‌های مختلف سیستم‌های انرژی، آب و محیط زیست، موفق به تدوین و بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی هیترهای کاتالیستی با قیمتی بسیار پایین تر از نمونه خارجی شده است.

بدینوسیله از کلیه مدیران، صنعتگران، پژوهشگران، فعالان رسانه‌ای و عموم علاقمندان حوزه‌های صنعتی فناوری نانو، دعوت می‌شود تا در این لایو صنعتی، شرکت نمایند و ضمن اطلاع از فناوری هیترهای تابشی نانوکاتالیستی، نحوه تولید صنعتی و کاربردهای صنعتی آن، به طرح پرسش‌ها و بیان نقطه نظرات خود بپردازند.
بطور کلی استفاده از کوره‌ها در صنعت مشکلات زیادی را از جمله افزایش گازهای آلاینده، افزایش زمان لازم برای رسیدن به دقت کافی گرمادهی و عدم انتشار گرمای یکنواخت در پی دارد. در این محصول که هیتر تشعشعی کاتالیستی است، از یک لایه حاوی کاتالیست پلاتین بر روی پایه فیبر آلومینا استفاده می‌شود. با استفاده از کاتالیست­ حاوی پلاتین در واکنش احتراق می­توان مخلوط قابل اشتعال سوخت-هوا را بدون ایجاد شعله و با مقدار قابل توجهی شار تشعشعی از سطوح داغ کاتالیست محترق نمود. لایه تشعشعی کاتالیستی آماده شده درون پنل هیتر جای‌گذاری می­‌گردد. لایه‌های عایق (آلومینا-سیلیکاتی) از طرفی وظیفه جلوگیری از اتلاف حرارت از پشت پنل را داشته و از طرف دیگر وظیفه پخش سوخت در لایه کاتالیستی را بر عهده دارند. لایه تشعشعی کاتالیستی آماده شده درون پنل هیتر قرار داده می‌شود. گاز طبیعی به‌عنوان سوخت مصرفی این مشعل­‌ها، از یک طرف وارد این صفحات می­‌گردد و پس از عبور از لایه عایق به سطح کاتالیست می­‌رسد. برای شروع واکنش احتراق در حضور کاتالیست، سطح کاتالیست پیش­گرم گردیده و واکنش احتراق در دمای پایین و بدون تشکیل شعله آغاز می­‌شود.

شایان ذکر است گفتگوهای زنده صنعتی در بستر اینستاگرام (لایو صنعتی نانو)، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف معرفی برنامه‌های حمایتی و صنعتی کشور، کاربردهای صنعتی، توانمندی‌ها و محصولات صنعتی فناوری نانو ایران و ایجاد فضای پویا و زنده پرسش و پاسخ برای مدیران، صنعتگران و علاقمندان عرصه فناوری و صنعت، به‌عنوان یکی از برنامه‌های صنعتی صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)، به اجرا گذاشته می‌شود و علاقمندان می‌توانند ضمن حضور در برنامه‌ها، از طریق دایرکت صفحه، با مسئولین هر حوزه در ارتباط باشند و نقطه نظرات خود را در هر لحظه بصورت نظر (کامنت) یا پیام مستقیم (Direct)، مطرح نمایند.

لینک مستقیم ورود به صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)