با این پوشش نانویی، بال هواپیماها یخ نخواهد زد!

شرکت زنتک برای کاهش تجمع یخ، پوشش یخ‌گریزی ساخته که در آن از گرافن استفاده شده است. این پوشش قابلیت استفاده در هواپیما و پهپاد را داراست. نتایج اولیه قدرت چسبندگی ۲۰ کیلو پاسکال یخ را نشان می‌دهد که نسبت به آلیاژهای آلومینیوم ۹۶ درصد بهبود دارد. این پوشش در زمستان امسال تحت شرایط آب و هوایی واقعی آزمایش خواهد شد.

شرکت کانادایی زنتک (Zentek Ltd) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو، موفق به ارائه پوششی شده است که می‌تواند مانع از تجمع یخ روی سطح شود. این فناوری مبتنی بر کربن، در حال طی مراحل ثبت پتنت است. از این فناوری می‌توان برای حوزه‌های مختلفی نظیر هواپیما، توربین‌های بادی، کشتی‌های اقیانوس‌پیما و سازه‌های ساختمانی استفاده کرد تا نتایج ایمنی و کارایی بالا را در شرایط آب و هوایی سرد و یخ‌ساز فراهم کند.

در طول فرآیند آزمایش با همکاری یک آزمایشگاه ثالث، پوشش‌های مختلف برای استحکام چسبندگی که با فشار برحسب کیلو پاسکال (کیلو پاسکال) اندازه‌گیری می‌شود، مورد آزمایش قرار گرفتند تا یخ را از سطح شیء جدا کنند. زنتک می‌گوید پوشش آن‌ها چسبندگی یخ روی سطح را به حدود ۲۰ کیلو پاسکال می‌رساند که این رقم پیشرفت قابل توجهی نسبت به محصولات تجاری فعلی محسوب می‌شود. برای مقایسه، در نظر داشته باشید که قدرت چسبندگی یخ روی آلیاژ آلومینیوم ۵۰۰ کیلو پاسکال است. برای این که یک سطح را بتوان سطح یخ‌گریز نامگذاری کرد قدرت چسبندگی یخ به سطح باید کمتر از ۱۰۰ کیلو پاسکال باشد.

طبق گزارشات، نتایج اولیه این شرکت بهبود ۹۶ درصدی را نسبت به آلومینیوم نشان می‌دهد. در نتیجه، پوشش زنتک در آزمایش پرواز بر روی یک هواپیمای تحقیقاتی مجهز در زمستان امسال در شرایط آب و هوایی واقعی و یخ‌ساز توسط شخص ثالث گنجانده خواهد شد. زنتک همچنین امکان‌سنجی این پوشش را به عنوان یک لایه موثر برای یخ زدایی در پروانه‌های پهپاد در پرواز آزمایشی مورد بررسی قرار خواهد کرد تا امکان عملیات در هر شرایط آب و هوایی را فراهم کند. در صورت موفقیت آمیز بودن، امکان عملیات ایمن‌تر پهپاد در شرایط آب و هوایی بسیار چالش برانگیزتر فراهم می‌شود.

گرگ فنتون، مدیر عامل شرکت زنتک می‌گوید: «ما همچنان به توسعه فعالانه برنامه‌های کاربردی جدید مبتنی بر فناوری نانو در حوزه مهم ادامه می‌دهیم، که در مورد این لایه ضدیخ، فناوری ارائه شده این پتانسیل را دارد که ایمنی وسایل نقلیه مانند پهپادها، هواپیماها، کشتی‌های اقیانوس‌پیما، توربین‌های بادی و سایر  محصولات را در شرایط سرد افزایش دهد. در شرایط آب و هوایی سرد، پتانسیل تجمع یخ روی سطوح وجود دارد که باعث خرابی‌های خطرناک در عملکرد ادوات می‌شود. ماموریت ما همچنان توسعه نانوفناوری نوآورانه است که زندگی مردم را بهبود می‌بخشد و در حالی که تمرکز ما در درجه اول بر راه‌حل‌های مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر فناوری نانو است، در حال دستیابی به پیشرفت‌هایی هستیم که به طور قابل‌توجهی به سایر صنایع کمک می‌کند که ممکن است منجر به گام‌های مهم رو به جلو برای تضمین ایمنی عمومی شود. و پایداری محصول را افزایش دهد.»

تحقیقات قبلی نشان داده است که در حالی که پوشش‌های خاصی ممکن است موجب جلوگیری از چسبندگی یخ شود اما عملکرد صحیح این پوشش‌ها تنها به یک محیط آزمایشگاهی محدود شده‌ و سؤالات و ابهامات زیادی مربوط به دوام لازم برای استفاده عملی به عنوان یک سیستم حفاظت از یخ‌زدگی هواپیما (IPS) باقی مانده است. توسعه یک پوشش پیشرفته با فناوری نانو وگرافن چنین چیزی را امکان‌پذیر می‌کند.