تشکیل استارت‌آپی برای توسعه نانوحسگرهای حساس کاغذی

دو شرکت برای توسعه نوعی نانوحسگر بسیار حساس اقدام به راه‌اندازی استارت‌آپی کرده‌اند تا با تجاری‌سازی این حسگرها بتواند کاربردهای صنعتی بیشتری را برای این فناوری ایجاد کند. در این حسگرها از نانولوله‌های کربنی استفاده شده است.

شرکت آی‌پی‌گروپ (IP Group Inc) با کومویشن (CoMotion) در دانشگاه واشنگتن از راه‌اندازی استارت‌آپ جدیدی به نام سومالیتیکس (Somalytics) خبر دادند. استارت‌آپی که قرار است بر تولید انبوه حسگرهای کاغذی نامرئی و بسیار حساس، با هدف تغییر تجربه انسان با دنیای دیجیتال متمرکز شود. نمونه اولیه محصول سومالیتیکس، به کاربران امکان می‌دهد تا دستگاه‌های دیجیتال را با استفاده از حرکات، به تنهایی یا همراه با لمس کنترل نمایند. این شرکت جدید بر توسعه و تولید انبوه اولین حسگر خازنی نانولوله کربنی کاغذی مینیاتوری در نوع خود متمرکز شده است که انعطاف‌پذیر و بسیار حساس به بدن انسان است و کاربردهای جدیدی را امکان پذیر می‌کند. حسگرهای رصد پوست و چشم سومالیتیکس قرار است با بهبود تجربه انسانی از طریق نوآوری در زمینه‌هایی مانند لوازم الکترونیکی مصرفی، اینترنت اشیا، حمل و نقل و سلامت و تندرستی، جهان را تغییر دهند.

باربارا بارکلی، مدیرعامل سومالیتیکس می‌گوید: «کاربردها متعدد این حسگرها برای بهبود شرایط انسانی و تعاملات ما با دنیای دیجیتال بسیار مفید است. ما مشتاقانه منتظر ایجاد شراکت با تأثیرگذاران اصلی در بازارهای جهانی هستیم تا به سرعت این فناوری انقلابی را وارد بازار کنیم که پتانسیل آن بیش از ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.»

وی می‌افزاید: «همکاری ما با تیم کومویشن برای ارائه این نوآوری تغییردهنده بازی دقیقاً همان چیزی است که شرکت آی‌پی‌گروپ به‌دنبال آن است. کاربردهای متعدد این فناوری برای بازارهای B2C و B2B با ایجاد حسگرهای کوچک با حساسیت بالا می‌تواند با تولید این حسگرها با هزینه بسیار کم و تولید انبوه منجر شود.»

باربارا بارکلی، که به‌عنوان مدیرعامل سومالیتیکس منصوب شده، یک رهبر اثبات شده است که بیش از ۱۲ سال تجربه در ساخت بازارهای جدید برای فناوری ردیابی چشم و حسگرها در زمینه‌هایی از جمله خودرو، لوازم الکترونیکی مصرفی، کالاهای بسته‌بندی مصرفی، دفاع، مراقبت‌های بهداشتی، تولید صنعتی و عملکرد ورزشی در کارنامه خود دارد.

محصولات در انتظار ثبت اختراع سومالیتیکس کلاس جدیدی از حسگرهای خازنی با حساسیت فوق‌العاده بالا و پاسخ سریع هستند که با استفاده از نانولوله‌های کربنی ساخته شده‌اند. این فناوری در دانشگاه واشنگتن توسعه داده شده است. این فناوری جدید تعاملات دیجیتالی بدون لمس مؤثرتری را امکان‌پذیر می‌کند، که در طول کووید ۱۹، اهمیت فزاینده‌ای در فضاهای عمومی پیدا کرده است. این شرکت از حسگرهایی استفاده می‌کند که توسط چهار خانواده ثبت اختراع ثبت شده و توسط کوموشن مدیریت می‌شوند.

حسگرهای خازنی سومالیتیکس دارای یک ضریب شکلی انعطاف‌پذیر و بسیار نازک هستند که می‌تواند ۱۰۰ برابر یا بیشتر از حسگرهای معمولی کوچک‌تر باشد. این حسگرها از نانولوله‌های کربنی تعبیه شده در کاغذ تشکیل شده‌اند که اندازه آن‌ها ۱۰ هزارم موی انسان است. با وجود اندازه کوچک، حسگرهای سومالیتیکس سیگنال تشخیص قوی را ارائه می‌دهند در حالی که نیاز به مصرف انرژی بسیار کم دارند. آن‌ها همچنین یک جایگزین استثنایی و مقرون به صرفه برای فناوری‌های فعلی ردیابی چشم ارائه می‌دهند.