نتایج مثبت استفاده از نانوذرات در درمان نوعی سرطان مغز نادر و خطرناک

شرکت پلاس تراپیوتیکس (Plus Therapeutics) داده‌های مربوط به کارآزمایی بالینی برای درمان جدید سرطان مغز را اعلام کرد. دراین کارآزمایی روی فناوری نانولیپوزوم به منظور درمان نوعی سرطان نادر مغز آزمایش‌هایی انجام شده است.

نتایج موقت مثبت از کارآزمایی بالینی فاز ۱ ReSPECT-GBM در نشست سالانه انجمن عصبی-آنکولوژی ارائه شد. این شرکت داروسازی در مرحله بالینی بر توسعه پرتودرمانی‌های هدفمند برای درمان سرطان‌های نادر و دشوار متمرکز شده است. نامزد داروی اصلی آن‌ها، رنیم-۱۸۶ نانولیپوزوم (۱۸۶RNL)، به‌عنوان درمانی برای نوع نادر اما بسیار کشنده سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما عودکننده (GBM) است.

شرکت پلاس تراپیوتیکس امیدوار است که داروی مبتنی بر ۱۸۶RNL به گزینه درمانی بهتری تبدیل شود. داده‌های امیدوارکننده اخیر نشان می‌دهد که این فناوری پتانسیل دستیابی به آن هدف را دارد.

۱۸۶RNL چگونه کار می‌کند؟ رادیوتراپی هدفمند با استفاده از جدیدترین فناوری تحویل با همرفت (CED) انجام می‌شود. این سیستم تحویل به دارو کمک می‌کند تا بر یکی از بزرگترین موانع درمان سرطان‌های واقع در مغز یعنی سد خونی مغزی غلبه کند.

هنگام تحویل دارو به سایر قسمت‌های بدن، می‌توان فقط آن را به صورت داخل وریدی تزریق کرد و امیدوار بود که دوز درمانی مناسب جذب ‌شود. اما در مغز، سد خونی مغزی، که برای جلوگیری از ورود عفونت‌ها و سموم به مغز وجود دارد، از رسیدن داروها به مغز جلوگیری می‌کند و نمی‌توان امیدوار بود که دوز مناسب به مغز برسد.

برای دور زدن این سد خونی، شرکت پلاس تراپیوتیکس از فناوری CED استفاده می‌کند که در آن یک کاتتر (شیلنگ) تخصصی در مغز قرار داده شده و سپس تزریق نانوذرات به‌طور مستقیم به تومور انجام می‌شود.

در روشCED یک گرادیان فشار در نوک کاتتر ایجاد می‌شود تا به‌طور ایمن و کارآمد داروهایی مانند ۱۸۶RNL را مستقیم از طریق فضاهای بینابینی سیستم عصبی مرکزی وارد مغز کند. کپسوله شدن نانوذرات فرآیند تخریب را به تاخیر می‌اندازد که در غیر این صورت قبل از اینکه نانوذرات فرصتی برای حمله به تومور داشته باشد متابولیزه و حذف می‌شوند.

دکتر تورال پاتل، جراح مغز و اعصاب و دانشیار مرکز پزشکی ثاوت‌وسترن (UTSW) که بر روی این روش درمانی کار می‌کند، گفت: «این فناوری به شما امکان می‌دهد دوز بسیار بالایی از دارو را به مغز وارد کنید.»

این توانایی بهبود یافته برای هدف قرار دادن تومور با دقت بیشتر، نه تنها مانع سد خونی را دور می زند، بلکه کارایی و ایمنی درمان را نیز بهبود می‌بخشد.

دکتر اندرو برنر، دانشیار پزشکی، مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب در این باره می‌گوید: «این میزان دوز بسیار پایین است که باعث افزایش ایمنی برای بافت‌های طبیعی می‌شود.»

با داده‌های موقت مثبت، محققان در حال آماده شدن برای حرکت به جلو هستند تا وارد فاز بعدی مطالعات بالینی شوند.