جذب سرمایه برای درمان شخصی‌سازی شده سرطان با فناوری‌ نانو

استارت آپ جدید ترینس‌ (Trince) چهار میلیون یورو برای فناوری تولید دارویی برای درمان‌های شخصی‌سازی شده سرطان جمع آوری می‌کند.

ترینس، یکی از شرکت‌های انشعاب‌یافته از دانشگاه گنت (UGent)، در حال توسعه فناوری نوآورانه و کارآمد برای وارد کردن مواد ژنتیکی به سلول‌ها است. این اصلاح ژنتیکی سلول‌ها، برای مثال، در سلول درمانی، ضروری است. شرکت ترینس‌ ۴ میلیون یورو از سوی چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی نظیر Novalis Biotech Acceleration و Qbic II جذب کرده است. طی پنج سال، این شرکت می‌خواهد تعداد پرسنل خود را به ۳۵ تا ۴۰ کارمند افزایش دهد و از فناوری خود برای بهبود کیفیت سلول درمانی و مقرون به صرفه‌تر کردن آن استفاده کند.

امروزه پنج روش سلول درمانی برای مبارزه با سرطان خون تایید شده است. سلول درمانی از سیستم ایمنی خود بیمار برای مبارزه با بیماری استفاده می‌کند. سلول‌های بیمار ابتدا جدا شده و اصلاح ژنتیکی می‌شوند تا بهتر بتوانند سلول‌های سرطانی را نابود کنند. سپس سلول‌های اصلاح شده ژنتیکی برای مبارزه با سرطان مجدداً در تعداد زیادی به بیمار داده می‌شود. انتظار می‌رود تعداد درمان‌های سلول درمانی در آینده به شدت افزایش یابد و برای رسیدگی به انواع مختلف سرطان متنوع‌سازی شود.

ترینس‌ در حال توسعه فناوری ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر برای اصلاح سلول است. روش‌های کنونی از ناقل‌های ویروسی برای وارد کردن مواد ژنتیکی به سلول‌ها در طول سلول درمانی استفاده می‌کنند. با این حال، تولید ناقل‌های ویروسی، پیچیده و پرهزینه است و استفاده از آن‌ها برای بیمار بدون خطر نیست. در پاسخ به این مسئله، ترینس ‌یک روش جایگزین برای انتقال سلولی ایجاد کرده است که می‌تواند به بهبود سرعت و ایمن این روش کمک کند، در حالی که هزینه درمان کلی را نیز کاهش می‌دهد.

کوین براکمنز، مدیر ارشد علمی و یکی از بنیان‌گذاران نرینس می‌گوید: «فناوری ترینس ‌فناوری نانو و تابش لیزر را با هم ترکیب می‌کند که به روشی ملایم اما کارآمد، سلول‌ها را موقتاً باز می‌کند. ما سوراخ‌های کوچکی را در غشای سلول خارجی ایجاد می‌کنیم که از طریق آن می‌توان مواد ژنتیکی را جذب کرد تا تغییرات مورد نظر را در سلول ایجاد کنیم. نکته مهم این است که فناوری ما برای سلول‌ها ملایم است تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها کیفیت مطلوب و اثربخشی درمانی را حفظ می کنند.»

این فناوری پیشگامانه نتیجه یک دهه تحقیق توسط تیم کوین براکمنز و استفان دی اسمدت، اساتید دانشکده علوم دارویی دانشگاه گنت است. مالکیت معنوی این فناوری به ترینس‌منتقل می‌شود و این اسپین‌آف همچنین مجوزی بر اساس نتایج تحقیقات مشترک انجام شده توسط دانشگاه لیل (CNRS، فرانسه) و دانشگاه گنت دریافت خواهد کرد.

فیلیپ ماتویس، مدیرعامل ترینس‌ می‌گوید: «با افزایش سرمایه‌گذاری اخیر، ما ۴ میلیون یورو از Novalis Biotech Acceleration، یک صندوق نوآوری متخصص در سرمایه‌گذاری اولیه در استارت آپ‌های زیست‌فناوری و علوم زیستی؛ Qbic II، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر بلژیک؛ و گروهی از سرمایه‌گذاران خصوصی باتجربه دریافت کرده‌ایم. ما آماده راه‌اندازی هستیم. می‌خواهیم طی پنج سال تعداد پرسنل خود را افزایش داده، اما مهمتر از همه می‌خواهیم کیفیت سلول را بهبود بخشیم.»

برای شروع، ترینس ‌بر توسعه دو محصول تمرکز خواهد کرد. برای کاربردهای تحقیقاتی، این استارت‌آپ یک دستگاه مبتنی بر لیزر ایجاد کرده است که در ترکیب با نانوذرات اختصاصی، اجازه بارگذاری داخل سلول‌ها با مولکول‌های مورد نظر را می‌دهد. علاوه بر این، یک فناوری اصلاح‌شده وجود دارد که در آن از تماس مستقیم سلول‌ها با نانوذرات در ساختار الیافی جلوگیری می‌شود. این کار اجازه می دهد تا این فناوری به راحتی و ایمن برای استفاده در تولید سلول‌های درمانی اصلاح شده ژنتیکی استفاده شود.

پلتفرم ترانسفکشن LumiPore این شرکت، با ترکیب لیزر و نانوذرات فتوترمال می‌تواند انرژی نور را به گرما تبدیل کند تا غشای پلاسمایی سلولی را به طور موقت قابل نفوذ کند. این کار می‌تواند برای تحویل طیف گسترده‌ای از مولکول‌های مؤثر (مانند اسیدهای نوکلئیک یا پروتئین‌ها) به تقریباً هر نوع سلولی، از جمله سلول‌های سخت مانند سلول‌های ایمنی برای سلول‌درمانی استفاده کرد. این فناوری ورود مواد ژنتیکی به سلول‌ها را با کارایی بالا آسان‌تر می‌کند.

همچنین تضمین می‌کند که این کار به شیوه‌ای ملایم انجام شود و کیفیت درمانی محصول نهایی سلولی را به حداکثر می‌رساند.