فناوری برای کپسوله‌سازی واکسن‌های مبتنی بر mRNA در نانوذرات لیپیدی

شرکت آلمانی کناور یکی از اولین شرکت‌هایی بود که پس از شیوع کرونا موفق به ارائه فناوری کپسوله‌سازی واکسن‌های مبتنی بر mRNA در نانوذرات لیپیدی شد و اهمیت این موضوع به حدی بود که چندی پیش صدراعظم آلمان از این شرکت بازدید کرد.

همه‌گیری کرونا توسعه سریع فناوری‌های جدید برای توسعه و تحویل واکسن را ضروری کرده است. یکی از پیشرفت‌های کلیدی ناشی از نیاز به تولید در مقیاس بزرگ واکسن‌های مبتنی بر mRNA است که درون نانوذرات لیپیدی (LNPs) محصور شده‌اند. این نانوذرات واکسن‌های شکننده مبتنی بر mRNA را قادر می‌سازد تا بهتر وارد سلول‌های بیماران شوند. شرکت کناور (KNAUER) در خط مقدم این توسعه حیاتی در مبارزه با کووید-۱۹ بوده است، با فناوری ترکیب جت‌ برخوردی این شرکت، پلتفرمی برای تولید جریان بالایی از نانوذرات لیپیدی فراهم می‌شود.

دکتر پاول پیتش از کناور در مورد پیشینه شرکت، طیف تخصصی آن و کار پیشگامانه آن برای تسهیل تولید LNP در مقیاس بزرگ و در عین حال رعایت مقررات سختگیرانه و تقاضاهای دقیق صنعت بیوداروسازی می‌گوید:«کناور از سال ۱۹۶۲ ابزارهای علمی با کیفیت بالا را تولید می‌کند. ما شریک باتجربه‌ای در تحویل تجهیزات برای استفاده در صنعت داروسازی، مانند سیستم‌های کروماتوگرافی مایع و فناوری تولید نانوذرات لیپیدی و کپسوله‌سازی هستیم. ما مفتخریم که متخصصان زیادی در تیم خود داریم که ما را قادر می‌سازند راه‌حل‌های خلاقانه و منحصر به فرد به مشتریان ارائه دهیم. علاوه بر این، ما خدمات مهندسی را برای توسعه سیستم‌هایی ارائه می‌دهیم که دقیقاً نیازهای کاربران نهایی ما را برآورده می‌کند.»

وی درباره این که کناور چگونه به تولید واکسن کرونا کمک می‌کند، گفت: «مناسب‌ترین فرمت تحویل برای واکسن‌های مبتنی بر mRNA، نانوذرات لیپیدی (LNPs) است. نانوذرات لیپیدی mRNA مورد استفاده در واکسن‌های کرونا ویروس را محصور می‌کنند و کپسول لیپیدی حاصل از mRNA شکننده در برابر تخریب محافظت می‌کند و شانس ادغام در سلول‌های بیمار را افزایش می‌دهد. فرآیند کپسوله‌سازی mRNA از فناوری ترکیب جت‌ برخوردی استفاده می‌کند، که در آن دو جریان (یکی حاوی لیپیدها و دیگری حاوی محلول آبی mRNA) با سرعت بالا در یک محفظه اختلاط جت با هم برخورد می‌کنند، این مرحله‌ای است که فناوری کناور در آن دخالت دارد. ما با تخصص خود در مهندسی سیستم‌ها و دوز فشار بالا، توانستیم به یک تولیدکننده بزرگ دارویی فناوری مورد نیاز برای تولید جریان بالای نانوذرات لیپیدی را ارائه دهیم. Skids Mixing Jets ما عملکرد فوق‌العاده‌ای را در تولید در مقیاس بزرگ mRNA محصور شده در نانوذرات لیپیدی برای استفاده در واکسن‌های کرونا از خود نشان داده‌اند. این فناوری اکنون در سطح جهانی در برنامه‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

پیتش می‌افزاید: «فناوری ترکیب جت‌ برخوردی (IJM) در حال حاضر بیشتر از همه مرا هیجان زده می‌کند. قبل از بحران کرونا، تجهیزات برای تولید نانوذرات لیپیدی فقط در مقیاس آزمایشگاهی وجود داشت، به این معنی که تولید mRNA در مقیاس بزرگ در نانوذرات لیپیدی هنوز امکان پذیر نبود. با شروع بحران ویروس کرونا فناوری که می‌تواند در تولید مقیاس بزرگ واکسن های مبتنی بر mRNA مورد استفاده قرار گیرد، ناگهان اهمیت فوری پیدا کرد. این امر چالشی را به وجود آورد زیرا هنوز تولید چنین سیستم‌هایی در مقیاس بزرگ انجام نشده بود و تولید نانوذرات لیپیدی در مقیاس آزمایشگاهی به راحتی قابل مقیاس‌پذیری برای تولید صنعتی نبود. برای حل این مشکل، چندین واحد در مقیاس آزمایشگاهی را به صورت موازی ترکیب کردیم تا IJM Skids خود را تولید کنیم، که سپس می‌توان از آن برای تولید نانوذرات لیپیدی در مقیاس بزرگ استفاده کرد. این راه‌حل ساده به نظر می‌رسد، و در تئوری، چنین است. با این حال، به درجه بالایی از تنظیم دقیق و تخصص برای اجرای این امر طبق مقررات و خواسته‌های صنعت بیوداروسازی نیاز داشت. ما مفتخریم که با واکسن‌های mRNA کروناویروس، که اولین نمونه از استفاده از واکسن‌های نانوذرات لیپیدی مبتنی بر mRNA است، نقشی در تاریخ‌سازی داشتیم. ما حتی بیشتر مفتخریم که همه این کارها را تحت فشار زمان باورنکردنی انجام داده‌ایم و به ارائه واکسن کرونا در زمانی که دنیا بیشتر به آن نیاز داشت کمک کرد.»

IJM Skids این شرکت چنان نقش مهمی در تولید واکسن‌های mRNA ویروس کرونا در آلمان ایفا کرده است که صدراعظم آلمان در سپتامبر ۲۰۲۱ از این شرکت بازدید کرد.