تدوین استاندارد ملی برای مشخصه‌یابی گونه‌ای از نانومواد سلولزی

صد و پنجمین اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو در روز دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی برگزار شد و استاندارد «فناوری نانو – مشخصه‌یابی نمونه‌های نانولیفچه سلولزی مجزا» تصویب و آماده انتشار گردید.

نانومواد سلولزی مشتق شده از الیاف سلولزی طبیعی، مواد پیشرفته تجدیدپذیر با خواصی بی‌نظیر هستند. آن‌ها از نظر ریخت‌شناسی همچون شکل‌ها، شاخه و شبکه‌های مختلف از تنوع زیادی برخوردار هستند. تحقیقات بنیادین متعددی در زمینه نانومواد سلولزی در سراسر جهان انجام شده است. هم‌زمان صنایع تولیدی عرضه نانومواد سلولزی را به بازار آغاز کرده‌اند. صنایع کاربردی نیز به‌طور روزافزونی به این مواد جدید علاقمند شده‌اند.

نانولیفچه سلولزی مجزا گونه‌ای از نانومواد سلولزی است که در حال حاضر چندین شرکت تولید آن‌ها را آغاز کرده اند. نانولیفچه‌های سلولزی مجزا به‌طور فزاینده‌ای برای کاربرد در حوزه‌های صنعتی مختلف مانند چندسازه های پلیمری، چسب‌ها، افزودنی‌ها و ژل‌ها به بازار جهانی عرضه می‌شود. برخی از نمونه‌های محصولات تجاری حاوی این نانولیفچه‌ها عبارت است از پوشک‌های با عملکرد ضدبو و جوهر ژل برای خودکارهای نوک توپی. در همه این کاربردها، مشخصه‌یابی مناسب نمونه‌های نانولیفچه سلولزی مجزا برای ساخت محصولات موردنظر مورد نیاز است.

این استاندارد مبنایی مناسب را برای تجاری‌سازی و همچنین تحقیق و توسعه نانولیفچه‌های سلولزی مجزا فراهم می‌کند. این استاندارد مشخصه‌های نمونه‌های نانولیفچه سلولزی مجزا به‌صورت تعلیقه و پودر و روش‌های اندازه‌گیری آن‌ها را تعیین می‌کند و روش‌های اجرایی آماده‌سازی نمونه، اندازه‌گیری و تحلیل داده‌ها را ارائه می‌نماید.

برای تدوین این استاندارد ملی، از استاندارد بین‌المللی ایزو به شماره ۲۱۳۴۶ به‌عنوان منبع استفاده گردید که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. این استاندارد ملی با مشارکت خانم سارا احمدی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه استاندارد)، به‌عنوان دبیر تدوین استاندارد و متخصصانی از پژوهشگاه استاندارد، سازمان ملی استاندارد، شرکت‌های مرتبط و کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو تدوین گردید.