رونمایی از دستگاه تصویربرداری هسته‌ای در نمایشگاه ساخت‌ ایران

در نمایشگاه ساخت‌ایران، شرکت پرتو نگار پرشیا، یکی از تولیدکنندگان تجهیزات تصویربرداری پزشکی در کشور، از دستگاه تصویربرداری هسته‌ای خود رونمایی کرد.

دکتر محمدرضا آی، مدیرعامل شرکت پرتو نگار پرشیا درباره این دستگاه گفت: «ما در این نمایشگاه از یک نوع دستگاه تصویربرداری هسته‌ای رونمایی کردیم. کل پلتفرم تصویربرداری هسته‌ای، از جمله تصویربرداری از قلب و همچنین سایر اندام‌های بدن، که به آن جنرال اسپکت گفته می‌شود، ساخته شده است. کل اجزاء دستگاه در داخل شرکت طراحی شده، به هیچ عنوان از مهندسی معکوس استفاده نشده است و تقریبا ۹ پتنت ثبت شده در آمریکا برای این دستگاه داریم. تمامی آزمون‌های بالینی مربوط به دستگاه اسپکت قلب با موفقیت انجام شده است و کارآزمایی‌های مربوط  به دستگاه اسپکت تمام بدن نیز بعد از نمایشگاه انجام خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: « تا به امروز تمامی این دستگاه‌ها از خارج از کشور وارد می‌شده و از آنجایی که جزء گروه دستگاه‌های هسته‌ای بوده‌اند، باید مجوزهای خاص از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت می‌شد. با توجه به بومی شدن دستگاه، این پتانسیل در شرکت پرتو نگار پرشیا وجود دارد که تمامی نیازهای کشور را تامین کنیم.»

حامد عبدالله‌زاده، کارشناسی مکانیک شرکت دانش‌بنیان پرتو نگار پرشیا می‌گوید: «دستگاه اسپکت قلبی فناوری بسیار محدودی در جهان دارد و شرکت‌های انگشت‌شماری هستند که این فناوری را تولید می‌کنند. ما مفتخریم که این دستگاه را داخل کشور تولید کرده‌ایم و تمامی اجزاء آن مربوط به خود شرکت پرتو نگار پرشیا است.»

وی افزود: « در دستگاه اسکن تمام بدن، بخش سنگینی از دستگاه به صورت دورانی روی بیمار حرکت می‌کند، از آنجایی که سلامت بیمار در میان است، نیاز به محاسبات بسیار پیچیده‌ای بود که انجام شد و در نهایت دقت‌های مورد نظر در دستگاه پیاده‌سازی شد.»

این شرکت پیش از این دستگاه تصویربرداری اختصاصی از قلب، با نام تجاری ProSPECT را تولید و به بازار عرضه کرده است. بیمارستان امام خمینی، بیمارستان شریعتی و بیمارستان شهید صدوقی یزد از جمله مقاصد این دستگاه طی سال گذشته بوده‌اند. HiReSPECT یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با قدرت تفکیک بالا است که این شرکت تولید کرده است. این سیستم با قابلیت‌های چندمنظوره و همچنین ارائه بهترین عملکرد موجود برای تصویربرداری در تحقیقات پیش کلینیکی، در عین حال برای مقاصدی از جمله تحقیقات دانشگاهی، ساخت و ارتقای دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. HiReSPECT یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی کوچک دو سره است که تصاویر درون تنی سه‌بعدی با رزولوشن بالا از عملکرد فیزیولوژیکی حیوانات آزمایشگاهی کوچک را ارائه می‌کند. تصویربرداری از حیوانات کوچک یک زمینه مطالعاتی نوین است که در شاخه‌های مطالعاتی مختلف بیومدیکال مانند عصب‌شناسی،آنکولوژی، قلب و عروق، ایمونولوژی و زیست‌شناسی کاربرد دارد. شرکت‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی می‌توانند از مزایای استفاده از دستگاه اسپکت بهره‌مند شوند که این مهم از طریق تسریع نمودن بهبود داروها و نشانگرهای زیستی و به‌دست آوردن نتایج درون‌تنی قابل اعتمادتر و امکان طراحی مطالعاتی مقرون‌به‌صرفه حاصل می‌شود.