حمایت شورای تحقیقات نروژ از فناوری لامپ ضدعفونی‌کننده نانویی

کرایونانو یکی از استارت آپ‌های نروژی است که روی ساخت LED متمرکز است. این شرکت موفق به جذب ۱۴ میلیون کرون حمایت مالی از شورای تحقیقات نروژ شد که قرار است این بودجه برای توسعه فناوری این شرکت به‌کار رود.

کرایونانو (CrayoNano) یک شرکت‌ نروژی است که در حوزه تولید لامپ‌های فرابنفش فعالیت دارد. این شرکت به تازگی ۱۴ میلیون کرون کمک مالی از شورای تحقیقات نروژ دریافت کرده است.

این کمک مالی در قالب پروژه با عنوان “UV-C LED using nanowires-on-graphene به کرایو‌نانو اعطا شده است.

جو یوتوس مدیرعامل شرکت کرایو‌نانو می‌گوید: «این نشان‌دهنده علاقه و حمایت از شرکت ما و فناوری انقلابی کرایو‌نانو است. نیاز واقعی به راه‌حل‌های ضدعفونی با کیفیت بالا وجود دارد و این کمک مالی دیدگاه کرایونانو را برای آینده‌ای پایدار و سالم‌تر برای همه تایید می‌کند.»

شورای تحقیقات نروژ  این پروژه را در رده “پروژه‌های نوآوری رادیکال” قرار داده و به همین دلیل حمایت مالی به مبلغ ۵۰ میلیون کرون  به کرایو‌نانو اعطا کرد.

در بیانیه‌ی ماری سوندلی تویت، مدیر عامل شورای تحقیقات نروژ، آمده است: «این اولین دوره از اعطاء جوایز به پروژه‌های انقلابی در زمینه همگرایی فناوری‌ها است.»

کمک‌های مالی اعطا شده شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا نتایج و فناوری‌های خود را برای نوآوری‌های آینده توسعه دهند.

کرایونانو مدت‌هاست که توسط برنامه‌های تامین مالی اروپایی پشتیبانی می‌شود و این امکان را فراهم می‌آورد که یک سبد ثبت اختراع گسترده و یک پلتفرم فناوری قوی داشته باشد. علاوه بر کمک های مالی شورای تحقیقات نروژ، کرایونانو به عنوان یکی از ۳۸ شرکت از بین ۴۲۳۰ متقاضی برنامه EUs Horizon انتخاب شده و در اواخر سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ میلیون کرون کرون نیز از این طریق دریافت کرده است.

علاوه بر این، صندوق EIC، شریک تامین مالی برنامه Horizon، آماده است تا ۵۰ میلیون کرون دیگر در سهام این شرکت طی یک سال آینده سرمایه گذاری کند.

کرایونانو شرکتی است که لامپ برای ضدعفونی کردن آب، سطح و هوا تولید می‌کند، محصولاتی که بر اساس فناوری جدید و ثبت شده با ترکیب گرافن و نانوساختارها طراحی شده‌اند.

لامپ‌های LED UV-C این شرکت عاری از فلز جیوه است، در حالی که در لامپ‌هایUV تجاری در حدود ۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم جیوه وجود دارد. لامپ‌های این شرکت به مقدار انرژی بسیار کمی نیاز دارند و از طول عمر بیشتری نسبت به همتایان خود برخوردارند. از این لامپ‌های فرابنفش برای تصفیه و گندزدایی استفاده می‌شود. در حال حاضر بازار جهانی LED UV-C  برای استفاده در صنعت استریل و تصفیه روبه رشد است.

در یک دهه گذشته، پژوهش‌های زیادی در حوزه‌ی نانوسیم‌ها و گرافن توسط محققان دانشگاه علوم و فناوری نروژ انجام شده‌ است. در سال ۲۰۱۰ هلگ ومان و همکارانش اولین دستاورد دانشگاهی خود را در این حوزه رونمایی کردند. این گروه تحقیقاتی که در زمینه‌ی رشد نانوسیم‌ها تخصص دارند، موفق به تغییر کنترل شده‌ی ساختار بلوری نانوسیم‌ها در حین رشد شدند. با تغییر ساختار بلوری در یک ماده، یعنی تغییر موقعیت اتم‌ها، آن ماده می‌تواند خواص کاملاً جدیدی به خود بگیرد. این گروه نشان دادند که چگونه می‌توان این خواص را در ساختار بلوری نانوسیم آرسنید گالیم و دیگر ترکیبات نیمه‌هادی تغییر داد. این گروه با این کار توانستند کارایی پیل‌های خورشیدی و LEDهای ساخته شده از این نانوسیم‌ها را افزایش دهند. آن‌ها شرکت کرایونانو را برای تجاری‌سازی این فناوری تاسیس کردند.