تشخیص آلودگی شیر با حسگری که روی ظرف چاپ شده است

با همکاری شرکت تویوتا تسوشو کانادا و دانشگاه مک مستر، زیست‌حسگر چاپی ارائه شده که می‌تواند آلودگی‌های موجود در مواد غذایی نظیر شیر شناسایی شود.

این فناوری را می‌توان برای شناسایی رایج‌ترین پاتوژن‌های غذایی استفاده کرد و همچنین انتظار می‌رود از آن بتوان برای سایر غذاها و نوشیدنی‌ها نیز استفاده کرد.

محققان این پروژه شیر کامل را با باکتری ایکولا ترکیب کردند تا ثابت کنند این فناوری می‌تواند حتی مقادیر کمی از این باکتری را شناسایی کند. پژوهشگران می‌گویند که پس از اثبات اثربخشی، این فناوری تشخیص را به راحتی می‌توان برای سایر پاتوژن‌های موجود در غذا مانند لیستریا و کلستریدیوم به کار رود. ینگفو لی، استاد بیوشیمی و علوم زیست پزشکی و یکی از نویسندگان مقاله، قبلاً حسگرهای زیستی مختلفی را ارائه کرده بود که می‌توانند پاتوژن‌های خاصی را شناسایی کنند. یک حسگر چاپی که چندین پاتوژن را پوشش می‌‌دهد، می‌تواند روی بسته‌های غذایی چاپ شود یا روی کارتن، وان‌های پلاستیکی، کیسه‌های شیر و بطری‌ها گنجانده شود تا بتوان بدون باز کردن بسته آن را به صورت بصری یا با اسکنر خواند.

هدف کوتاه مدت این است که این فناوری در دسترس تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان قرار گیرد، اما اگر به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، مصرف کنندگان می‌توانند روزی از اسکنرهای دستی برای بررسی مواد غذایی بلافاصله قبل از مصرف استفاده کنند.

مک مستر و تویوتا تسوشو امیدوارند هنگامی که این فناوری به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، عرضه مواد غذایی را ایمن‌تر کند و ضایعات مواد غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این آزمایش در شکل فعلی خود می‌تواند با جداسازی حتی مقادیر کمی از باکتری‌های عفونی در محصولات لبنی، عمل کند، چالشی که مدیریت آن تا پیش از این دشوار بوده است.

توحید دیدار، از دانشگاه مک مستر کانادا توضیح می‌دهد: «شیر از نظر اجزای تشکیل دهنده، محیطی بسیار غنی دارد که زیست شناسی پیچیده آن می‌تواند حضور پاتوژن‌ها را بپوشاند و یافتن آن‌ها را دشوار کند.»

این تست روی سطح داخلی ظرف حاوی لبنیات چاپ می‌شود، در حالی که این حسگر چاپ شده فاقد مزه بوده و برای محصول غذایی کاملا ایمن است. این حسگر چاپ شده همه چیز  به جز ارگانیسم‌های هدف را دفع می کند. در صورت وجود میکرواورگانیسم هدف، این حسگر زیستی تغییر رنگ می‌دهد.

محققان در حال کار با تویوتا تسوشو کانادا، شرکت غیرمستقیم زیرمجموعه شرکت تویوتا تسوشو در ژاپن، برای توسعه و بازاریابی یک نمونه اولیه از این فناوری هستند.

کارلوس یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «ما شیر را به عنوان یک ماده آزمایشی انتخاب کردیم زیرا ساختار آن بسیار چالش برانگیز است. دانستن اینکه این فناوری در چنین راه‌حل پیچیده‌ای کار می کند به این معنی است که می‌تواند با سایر محصولات غذایی بسته‌بندی شده مانند سوپ کنسرو شده یا ماهی تن کار کند.»

گرنت تاون، معاون رئیس شرکت تویوتا تسوشو کانادا توضیح داد که کاهش بیماری و ضایعات مواد غذایی به خوبی با ارزش‌های تویوتا تسوشو کانادا هماهنگ است.

تاون گفت: «هرگاه ما برای ایجاد کسب و کار جدید تلاش می‌کنیم، باید برای جامعه سودمند باشد. کاهش ضایعات مواد غذایی به نفع همه خواهد بود و تویوتا تسوشو کانادا این موضوع را فرصتی عالی می‌داند.»

این تحقیق بخشی از یک تلاش مداوم و گسترده تر برای ایجاد مک مستر به عنوان مرکزی برای توسعه حسگرهای بلادرنگ، مواد دافع پاتوژن و سایر محصولاتی است که ایمنی غذا را بهبود می بخشد.