لایو صنعتی نانو: تولید نانومواد و کاربردهای آن در صنعت و سلامت – یکم دی‌ماه

صفحه اینستاگرام نانو و صنعت، چهارشنبه ۱ دی‌‌ماه ۱۴۰۰، رأس ساعت ۹:۰۰ شب، با موضوع «تولید نانومواد و کاربردهای آن در صنعت و سلامت»، میزبان مدیرعامل «شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور»، خواهد بود.

این برنامه، به صورت گفتگوی زنده دکتر مهدی رحمانی کارگزار بخش ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو (مجری برنامه)، با دکتر علی رستمی، مدیرعامل «شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور» (میهمان برنامه)، در صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)، برگزار خواهد شد.

گفتنی است که «شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور»، با فعالیت گروهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه و صنعتگران با تجربه نانوفتونیک کشور، در زمینه مهندسی فتونیک و الکترونیک تشکیل شده و دستاوردهای مهمی در زمینه فناوری نانو و تولید قطعات و سیستم‌های مبتنی بر نانوفتونیک کسب نموده است. این شرکت در زمینه‌های مختلف همچون تولید صفحات روشن، سلول‌های خورشیدی، نورپردازی تابلوهای ترافیک، مولدهای برق، تولید سنسورهای نوری مبتنی بر نانومواد و تولید نانومواد، فعالیت دارد.

کلوئید نانوذرات سلنیوم، نانوکلوئید نقره، و پودر نانوذرات اکسید روی از جمله محصولات صنعتی این شرکت دارای گواهی نانومقیاس است.

بدینوسیله از کلیه مدیران، صنعتگران، پژوهشگران، فعالان رسانه‌ای و عموم علاقمندان حوزه‌های صنعتی فناوری نانو، دعوت می‌شود تا در این لایو صنعتی، شرکت نمایند و ضمن اطلاع از تولید نانومواد و کاربردهای آن در صنعت و سلامت، به طرح پرسش‌ها و بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

بطور کلی سلنیم، یکی از عناصر ضروری برای سلامت انسان و نیز یکی از بیوکاتالیزورها و اجزای پر شمار عملکرد آنزیم‌هاست که جهت بهبود عملکرد سیستم ایمنی و اثرات ضد سرطان ضروری است. نانو ذرات سلنیوم و نقره از موادی هستند که خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی و ضد انگلی آن‌ها گزارش شده است. نانوکلوئید سلنیوم سوسپانسیونی حاوی ذرات نانومتری سلنیوم در یک محلول معین است. این ترکیب به‌علت هندسه ذرات نانو که نسبت سطح به حجم بالائی دارند، کاربردهای ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانت داشته و در صنایع آرایشی و بهداشتی به‌کار می‌رود. از دیگر کاربردهای نانوکلوئید سلنیوم تولیدی «شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور» می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به‌عنوان یک حامل برای آماده‌سازی حسگرهای زیستی عملی (به‌عنوان مثال، سنجش H۲O۲)
در تشخیص پزشکی
رکتیفایرهای الکتریکی
فوتوسل‌ها
عکاسی
فتوکپی
هادی نور با نقطه ذوب نسبتا پایین (~ ۲۱۷ درجه سانتیگراد)
شکل دادن شیشه
در صنعت شیشه برای از بین بردن حباب و حذف ته رنگ نامطلوب ایجاد شده توسط آهن
کاربردهای پزشکی مختلف

همچنین نانوذرات اکسید روی تولیدی «شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور»، به‌عنوان افزودنی در تولید مواد مختلفی همچون لاستیک، پلاستیک، شیشه، سیمان و سرامیک، پمادها، کرم‌های ضدآفتاب، روان‌کننده‌­ها، رنگ­‌ها، چسب­‌ها، باتری‌­ها، اطفاء حریق، ادوات جاذب اشعه فرابنفش (UV)، و مصارف ضدخوردگی و ضدقارچی استفاده می‌­شود.

شایان ذکر است گفتگوهای زنده صنعتی در بستر اینستاگرام (لایو صنعتی نانو)، در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف معرفی برنامه‌های حمایتی و صنعتی کشور، کاربردهای صنعتی، توانمندی‌ها و محصولات صنعتی فناوری نانو ایران و ایجاد فضای پویا و زنده پرسش و پاسخ برای مدیران، صنعتگران و علاقمندان عرصه فناوری و صنعت، به‌عنوان یکی از برنامه‌های صنعتی صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)، به اجرا گذاشته می‌شود و علاقمندان می‌توانند ضمن حضور رایگان و آزاد در این برنامه‌ها، از طریق دایرکت صفحه، با مسئولین هر حوزه در ارتباط باشند و نقطه نظرات خود را در هر لحظه بصورت نظر (کامنت) یا پیام مستقیم (Direct)، مطرح نمایند.

لینک مستقیم ورود به صفحه اینستاگرام نانو و صنعت (INDnano.ir@)