همکاری بخش خصوصی و دانشگاه برای توسعه باتری‌های جدید

با همکاری دانشگاه ولونگونگ و شرکت سیکونا باتری تکنولوژیز قرار است نانومواد جدید کربنی توسعه یافته در دانشگاه ولونگونگ در تولید باتری‌های جدید به کار گرفته شود.

باتری‌های لیتیوم یون دنیا را به سمت بهتر شدن تغییر می‌دهند. استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و ذخیره انرژی‌های تجدیدپذیر، آینده یک سیاره سالم‌تر است، با این حال، هزینه‌های بالا، طول عمر کوتاه و زمان شارژ طولانی، پتانسیل باتری‌های لیتیوم یون را کاهش داده است.

یک همکاری تحقیقاتی بین محققان دانشگاه ولونگونگ و یک شرکت خصوصی تولید باتری نسل بعدی، به‌نام سیکونا باتری تکنولوژیز (Sicona Battery Technologies)، ممکن است تغییردهنده بازی باشد.

محققان مرکز عالی علوم الکترومواد ولونگونگ و مرکز ساخت ملی استرالیا (ANFF) به رهبری دیوید آفیسر و گوردون والاس، شکل جدیدی از گرافن را کشف کردند که به‌عنوان گرافن عامل‌دار در لبه (EFG) شناخته می‌شود.

این شکل از گرافن هم رسانا و هم قابل پردازش است. این ماده از نانو پلاکت تشکیل شده که دارای پتانسیل عالی به‌عنوان یک افزودنی کربنی با ارزش برای انواع دستگاه‌های الکتروشیمیایی است.

EFG با خواص منحصر به‌فرد خود، در ذخیره انرژی (هم برای باتری‌ها و هم برای ابرخازن‌ها)، و همچنین در کامپوزیت‌ها برای استفاده به‌عنوان حسگر، مواد تقویت‌کننده یا هادی‌های غیرفلزی کاربرد بالایی دارد. کاربردهای بیشتر در مهندسی زیست پزشکی نیز در دست بررسی است.

پروفسور آفیسر گفت: «مانند بسیاری از مواد، یافتن راهی برای بهره‌برداری از خواص خارق‌العاده گرافن در کاربردهای مفید به شدت به پردازش گرافن بستگی دارد. با EFG، ما نه تنها توانستیم فرآیندی ایجاد کنیم که یک گرافن منحصربه‌فرد را تولید کند که می‌تواند به‌عنوان پودر، خمیر یا سوسپانسیون استفاده شود، بلکه فرآیندی است که معتقدیم از نظر تجاری مقیاس‌پذیر است. شریک تجاری ما یعنی سیکونا باتری تکنولوژیز این موضوع را تشخیص داده است.»

اکنون محققان با سیکونا باتری تکنولوژیز کار می‌کنند تا امکان تولید انبوه را فراهم کنند. سیکونا باتری تکنولوژیز قراردادهای الزام آور با دانشگاه ولونگونگ برای به دست آوردن تمام مالکیت معنوی مربوط به EFG امضا کرده است.

سیکونا فناوری مواد باتری نسل بعدی را توسعه می‌دهد که در آندها (الکترودهای منفی) و کاتدها (الکترودهای مثبت) باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌شود که امکان تحرک الکتریکی و ذخیره انرژی تجدیدپذیر را فراهم می‌کند.

پروفسور گوردون والاس، مدیر ACES، گفت: «این ماده، EFG، در سال ۲۰۱۷ در آزمایشگاه‌های ما کشف شد و ما از آن زمان به سؤالات تحقیقاتی اساسی در مورد تعیین اینکه واقعاً چیست و به‌طور موازی، مسائلی را که به استفاده تجاری آن کمک می‌کنند، از جمله ساده‌سازی ساخت، بررسی کرده‌ایم.»

کریستیان جردان، بنیانگذار و مدیر عامل سیکونا، گفت: «مالکیت فکری گرافن (EFG) دانشگاه ولونگونگ ما را قادر می‌سازد تا با افزودن EFG برای افزایش رسانایی الکتریکی، مواد باتری با کیفیت بهتری تولید کنیم. این یک فرآیند تولید ساده و بسیار مقیاس‌پذیر است که این ماده منحصربه‌فرد EFG را تولید می‌کند، ما معتقدیم که آینده درخشانی در بازار باتری در حال رشد سریع، وجود دارد. بهره‌گیری از محققان بسیار ماهر و آزمایشگاه‌های کلاس جهانی در دانشگاه ولونگونگ تضمین می‌کند که ما سریع حرکت می‌کنیم و این اختراعات را با موفقیت تجاری می‌کنیم. این نتیجه بدون حمایت مستمر ما از واحد تحقیقات تجاری و نوآوری دانشگاه ولونگونگ که ما را در طول سفر راهنمایی کرد، محقق نمی‌شد.»