بهبود ۴۰ درصدی پوشش‌ها با نوعی افزودنی نانویی

نانوافزودنی‌های شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies Limited) که برای تجاری‌سازی آماده شده‌اند، می‌تواند موجب بهبود عملکرد ضدخوردگی پوشش‌ها تا چهل درصد شود.

اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies Limited) افزودنی‌های تولید کرده که به پوشش‌ها اضافه می‌شوند تا خواص آن‌ها را ارتقاء دهند. این نانوافزودنی‌ها تا ۴۰% بهبود در عملکرد ضدخوردگی را در پوشش‌هایی ایجاد کرده‌اند، پوشش‌هایی که تحت یک برنامه آزمایشی ۶ ماهه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نتایج آزمایش‌ها توانایی‌های تحقیقاتی اسپارک تکنولوژیز را برای توسعه افزودنی‌های اختصاصی مبتنی بر گرافن تایید می‌کند و این شرکت را برای پیگیری قراردادهای تجاری به جلو می‌راند. بر استانداردهای ISO که در بازار پوشش‌های حفاظتی و دریایی (P&M) به کار می‌روند، افزودنی‌های مبتنی بر گرافن شرکت اسپارک تا ۴۰ درصد در عملکرد ضدخوردگی پوشش‌های اپوکسی بهبود یافته‌اند. نکته قابل توجه این واقعیت است که پوشش‌های اپوکسی مورد استفاده در این آزمایش‌ها از جمله پوشش‌هایی هستند که به صورت تجاری در دسترس هستند. این برنامه آزمایشی براساس نتایجی است که قبلاً اعلام شده بود، و مجدداً تأیید می‌کند که افزودنی های اختصاصی مبتنی بر گرافن این شرکت برای در بهبود عملکرد پوشش‌های ضدخوردگی هدف‌گذاری شده‌اند.

تخمین زده می شود که بازار پوشش‌های اسپارک تکنولوژیز تا سال ۲۰۲۵ به ۴۴ میلیارد دلار آمریکا برسد و این نتایج از تعامل بیشتر این شرکت با شرکت‌های بزرگ صنعتی حکایت دارد.

مایک بارتلز، مدیر عامل اسپارک، اظهار داشت: «پس از تکمیل این برنامه آزمایشی جامع، ما به‌طور منحصربه‌فردی می‌توانیم بحث‌ها را با شرکت‌های پوشش‌دهی پیش ببریم. تعداد کمی از شرکت‌ها در موقعیتی هستند که داده‌های لازم را برای حمایت از ادعاهای محصول ارائه کنند. ما اکنون داده‌هایی داریم که با داده‌هایی که معمولاً توسط صنعت پوشش جهانی تولید و شناسایی می‌شود مطابقت دارد. محصولات ما می‌توانند به آسانی در محصولات موجود بدون هیچ گونه تغییر قابل توجهی در فرمول‌های موجود گنجانده شوند. ما کار سختی را برای صنعت پوشش در ارزیابی و فرمول‌بندی افزودنی‌های مبتنی بر گرافن انجام داده‌ایم. محصولات ما آماده پذیرش در بازار هستند.»

اسپارک با تمرکز بر استفاده از گرافن به‌عنوان ماده خام برای فرمولاسیون محصولات، گرید خاصی از گرافن را برای توسعه افزودنی‌های مبتنی بر گرافن برای استفاده‌های نهایی هدفمند در بازار پوشش‌های P&M غربال و انتخاب کرده است.

افزودنی‌های مبتنی بر گرافن به طور خاص با هدف ارائه یک نتیجه عملکرد مورد نظر فرموله می‌شوند. بهبود عملکرد ضد خوردگی منجر به افزایش طول عمر یک پوشش می‌شود و در نتیجه «زمان تا اولین تعمیر» را افزایش می‌دهد. نتایج عملکرد بهبود یافته نه تنها به کاهش هزینه سیستم کمک می کند، بلکه افزایش عمر پوشش‌ها نیز مزایایی از نظر نتایج زیست محیطی و پایداری به همراه دارد.

لازم به ذکر است که اسپارک تکنولوژیز در حوزه‌های مختلف فناوری‌نانو فعالیت دارد. این شرکت در حال توسعه نانوحسگرهایی است که از آن‌ها می‌توان برای تشخیص بیماری‌های انسان یا حیوان استفاده کرد. اسپارک تکنولوژیز در نظر دارد با استفاده از حسگرهای زیست‌پزشکی مبتنی بر گرافن در ابزارهای تشخیصی موجود یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن‌های هوشمند، امکان تشخیص بیماری در زمان واقعی را فراهم کند. اسپارک تکنولوژیز یک بخش جدید زیست پزشکی گرافن ایجاد کرده است که هدف آن، توسعه دستگاه‌های حسگری غیرتهاجمی مبتنی بر گرافن برای تشخیص بیماری‌ها در انسان و حیوانات است. اسپارک تکنولوژیز این پروژه را همراه با شریک راهبرد خود یعنی مرکز تحقیقات گرافن پیشرو دانشگاه آدلاید پیش خواهد برد تا به دنبال ایجاد و توسعه دستگاه‌های حسگر غیرتهاجمی برای کاربردهای انسانی و دامپزشکی باشد. تمرکز این پروژه تحقیقاتی در مورد دستگاه‌های حسگری مبتنی بر گرافن برای تشخیص انتخابی مجموعه‌ای از ترکیبات آلی فرار (VOC) موجود در تنفس بازدم خواهد بود که به‌عنوان شاخص‌های بیماری شناخته می‌شوند. گرافن به‌دلیل مساحت سطحی بالا و خواص منحصر به فرد و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی که دارد، امکان شناسایی ترکیبات آلی فرار را در مقادیر کمی فراهم می‌کند. اسپارک تکنولوژیز از این خواص با هدف جداسازی و شناسایی مجموعه‌ای از ترکیبات خاص که نشانگرهای زیستی برای برخی بیماری‌ها هستند، استفاده خواهد کرد.