تجاری‌سازی نانوتراشه‌ای برای تشخیص بیماری اسهال در دام

با راه‌اندازی شرکتی به نام اینتروگیت (Enterogate)، محققان دانمارکی قصد دارند نوعی زیست‌حسگر را تجاری‌سازی کنند که قابلیت تشخیص بیماری‌ اسهال در دام را دارد. در این حسگر از نانوتراشه استفاده شده است.

این زیست‌حسگر که توسط محققان دانمارکی ساخته شده، مجهز به نانوتراشه بوده و می‌تواند باکتری‌های اسهال را در دام تشخیص داده و استفاده از ترکیبات ضد میکروبی را کاهش دهد.

این نوع جدید از حسگرهای زیستی مبتنی بر فناوری نانو می‌تواند ذرات باکتری‌های اسهال‌آور را که هر ساله به دامداران خسارات مالی زیادی می‌زند را جذب کند. تیمی از محققان دانشگاه صنعتی دانمارک این زیست‌حسگر جدیدی را توسعه داده‌اند و قرار است با تاسیس شرکتی آن را تجاری‌سازی کنند.

پروفسور وینی ای. سوندسن از محققان این پروژه می‌گوید: «ما شاهد علاقه زیادی از سوی دامداران هستیم که با کمک این فناوری جدید حسگر زیستی، می‌توانند با سرعت بالا و هزینه کم بفهمند که آیا اسهال در دام‌های آن‌ها ناشی از عفونت با باکتری‌های اسهال است یا خیر. این فناوری جدید می‌تواند به بهبود قابل توجهی در رفاه حیوانات و کاهش خسارات مالی برای دامداران منجر شود. علاوه بر این، این روش آزمایش سریع می‌تواند به کاهش مصرف داروهای ضدمیکروبی و اطمینان از استفاده متمرکزتر از عوامل ضدمیکروبی در دامداری‌ها کمک کند.»

پروفسور وینی ای. سوندسن از بخش زیست‌ از بخش زیست‌مهندسی دانشگاه صنعتی دانمارک، این حسگر زیستی جدید را با همکاری پروفسور آندریاس هوگارد لاستسن توسعه داده است. وی می گوید: «این فناوری در مبارزه با باکتری‌های مقاوم به دارو بسیار مهم است.»

این حسگر زیستی جدید نتایج مثبتی در تشخیص باکتری E. coli محرک اسهال در آزمایش‌ها ارائه کرده است. این حسگر مبتنی بر ترکیبی از فناوری‌های نانو و تراشه است که در آن تراشه‌ای با سطحی از جنس طلا که با آنتی‌بادی‌هایی پوشش داده شده، می‌تواند برخی از عوامل بیماری‌زا نظیر باکتری E. coli را که باعث اسهال در دام می‌شوند، جذب و نگهداری کند.

بازار درمان اسهال دام تنها در دانمارک حدود ۱۱۰ میلیون کرون در سال است و وینی ای. سوندسن تخمین میزند که این حسگر زیستی جدید می‌تواند بیش از ۴۰ درصد از بازار فعلی دانمارک را برای تشخیص و درمان به خود اختصاص دهد. این فناوری می‌تواند به بازار جهانی عرضه شود و برای تشخیص تعدادی از بیماری‌های دیگر، هم در حیوانات و هم در انسان، توسعه یابد.

وینی ای. سوندسن می‌گوید: «از طریق فناوری نانو، سیگنال بسیار حساسی به دست می‌آوریم که به ما امکان می‌دهد باکتری‌ها را اندازه‌گیری کنیم، اما چالش بزرگ طراحی سیستم مناسب برای این آزمایش‌ها خواهد بود.»

در بلندمدت، او انتظار دارد که بتواند این زیست‌حسگر را با هوش مصنوعی تکمیل کند تا این امکان فراهم شود که از حجم داده‌های بزرگ برای تهیه نقشه‌ای از وضعیت دام‌ها استفاده کند تا مناطقی را با بیشترین شیوع بیماری مشخص نماید.

درمان کنونی اسهال، تجویز عوامل ضدمیکروبی به کل دام‌ها است، اغلب بدون اینکه کشاورزان علت دقیق اسهال را بدانند. درمان ضدمیکروبی، به جای تشخیص، اغلب بر اساس مشاهدات سلامت دام است ، زیرا ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه و تجزیه و تحلیل آن‌ها فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه است.