استفاده از هیدروژل برای تولید پانسمان

پژوهشگرانی از چین و ایران موفق شدند هیدروژل‌های چند منظوره با قابلیت درمانی تولید کنند. این هیدروژل‌ها را می‌توان برای تولید پانسمان‌ها استفاده کرد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

نوردرمانی کاربردهای بسیار چشم‌گیری در درمان انواع زخم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر روش‌های زیادی جهت درمان زخم‌ها استفاده می‌شود که هر کدام ممکن است معایبی داشته باشند. در این مقاله هیدروژل‌ها به‌دلیل داشتن خواص بی‌نظیر بعنوان پانسمان‌های جدید در ترمیم زخم معرفی شده است. علاوه بر این ترکیب نور درمانی و استفاده از هیدروژل‌ها در فرایند ترمیم زخم مورد بحث و انتقاد قرار گرفته و نگره‌های جدید در آینده این حوزه بیان شده است.

نور بعنوان ابزاری مهم در طب مدرن معرفی شده و به ویژه، نوردرمانی بعنوان یک ابزار مهم در پیشگیری از عفونت زخم و ارتقای ترمیم زخم معرفی شده است. هیدروژل‌ها به‌دلیل خواص متعدد ازجمله ساختار متخلخل، زیست تخریب پذیری بالا، قابلیت جذب زیاد آب، کاربرد فزاینده‌ای در پزشکی بازساختی، به‌ویژه در زمینه ترمیم زخم استفاده شده‌اند. در این مقاله انواع هیدروژل‌های چند منظوره ترکیب شده با حساس کننده‌های نوری مختلف از جمله نانوساختارها، سولفیدها و اکسیدهای فلزی، چالکوژنیدهای فلزی، فسفر سیاه، پلیمرهای مزدوج و مولکول کوچک آلی برای ترمیم زخم معرفی شده است. علاوه بر این کاربرد هیدروژل‌های با قابلیت نوردرمانی در درمان‌های ترکیبی انواع زخم‌ها از جمله زخم‌های عفونی و دیابتی و همچنین چالش‌های آینده در این حوزه تحقیقاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این پژوهش نتیجه همکاری مشترک محققان کشورمان با محققان چینی بوده است که اعضای تیم ایران شامل عزیز ملکی، شایسته بوچانی، وحیده نصرتی و محمدعلی شهبازی است. برای مشاهده جزئیات این پژوهش در نشریه ACS Nano، لینک مقاله را کلیک نمایید.