شرکتی نوپا به دنبال عرضه منسوجات خنثی‌کننده عوامل خطرناک

یکی از شرکت‌های انشعاب یافته از دانشگاه مینه سوتا که به دنبال توسعه پوشاک با کمک نانوذرات است، ۵٫۳ میلیون دلار در اولین دوره از جذب سرمایه، بودجه جمع‌آوری کرد.

مدیرعامل شرکت کلاروس تکنولوژیز (Claros Technologies) می گوید: «ما باید تا اوایل سال ۲۰۲۲ درآمد قابل توجهی داشته باشیم.»

به گفته مسئولان این دانشگاه، فعالیت‌های این اسپین‌آف دانشگاه مینه سوتا به سرعت در حال افزایش است و به سرعت به سمت توافقات تولید با مشتریان حرکت می‌کند.

این شرکت که راه‌حل‌های “شیمی سبز” را برای خنثی کردن ویروس‌ها، جیوه و سایر آلودگی‌های ناشی از صنعت توسعه می‌دهد، اعلام کرد که ۵.۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز جمع‌آوری کرده است.

این شرکت همچنین در اوایل سال جاری ۱٫۵ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران شخصی، از جمله اعضای هیئت‌مدیره و کارآفرینان محلی کهنه کار، جمع‌آوری کرده بود. میشل بلانکا، مدیرعامل این شرکت، گفت: «ما شش‌ماه جلوتر از برنامه قبلی هستیم.»

۱۰ کارمند شرکت کلاروس تکنولوژیز در سال ۲۰۱۹ از آزمایشگاه دانشگاه به یک انکوباتور تجاری تحت حمایت دانشگاه در سنت پل نقل مکان کرد.

این شرکت روی لباس‌های محافظ برای کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی کار می‌کند و Log3Mask را ایجاد کرده است که بر اساس قرارداد با وزارت دفاع و CDC توسعه یافته است.

کلاروس تکنولوژیز توسط عبدالنور عباس محقق دانشگاه مینه سوتا تاسیس شده است تا پوشاک نانویی را توسعه دهد و مشکلات زیست محیطی را بدون ایجاد مشکلات جدید حل کند.

این سرمایه به کلاروس تکنولوژیز این امکان را می‌دهد که محصولاتی را که آلودگی و بیماری‌های مضر را خنثی می‌کنند با محصولات فیلتراسیون و منسوجات کاربردی ترکیب کرده و آن‌ها را تجاری سازی کند.

کلاروس تکنولوژیز با استفاده از فناوری اختصاصی خود، نانوذرات را برای هر کارکردی، اعم از پلاستیک یا سرامیک یا منسوجات، رشد و تطبیق می‌دهد.

این نانومواد آلاینده‌هایی مانند جیوه، فسفر و سایر فلزات سنگین را دفع یا جذب و سم زدایی می‌کنند و امکان بازیابی مواد مغذی با ارزش و فلزات گران‌بها را فراهم می‌کنند. موارد استفاده شامل تصفیه آب، مدیریت آبخیزداری و کنترل آلودگی هوا است.

کلاروس تکنولوژیز گفت که یکی از محصولاتش به تصفیه «مواد پلی فلوئوروآلکیل» یا PFAS، می‌پردازد. ماده‌ای که به‌عنوان “مواد شیمیایی برای همیشه” شناخته می‌شود و به‌طور طبیعی تجزیه نمی‌شود.

عباس که اهل الجزایر است و در فرانسه نیز تحصیل کرده است، مدرک تحصیلی خود را در رشته های علوم مواد، مهندسی، شیمی و سیستم‌های زیستی دریافت کرده است.

او در سال ۲۰۱۷ اولین محصول کلاروس تکنولوژیز را با نام “اسفنج جیوه” در آزمایشگاه خود توسعه داد. جیوه یک عنصر سمی و آلاینده صنعتی است که در آب و هوا منتشر می‌شود.