معرفی پنج شرکت موفق در کنسرسیوم پرچمدار گرافن

یکی از اساسی‌ترین اهداف کنسرسیوم پرچمدار گرافن (Graphene Flagship) این است که محصولات جدید مبتنی بر گرافن را به دست مصرف‌کنندگان برساند. برنامه پرچمدار گرافن تحقیقات در مورد گرافن و مواد لایه‌ای در بیش از ۱۷۰ موسسه، دانشگاهی و صنعتی، در ۲۲ کشور در اروپا را هماهنگ می‌کند. تعهد برنامه پرچمدار گرافن پیشبرد مرزهای دانش، همراه با تمرکز بر همکاری‌های بین رشته‌ای بوده، به همین دلیل است که از زمان شروع پروژه در سال ۲۰۱۳، ۱۵ شرکت فرعی و بیش از ۹۰ محصول از پرچمدار گرافن ظهور کرده‌اند. این تعداد همیشه در حال افزایش است. در ادامه با پنج شرکت موفق در کنسرسیوم پرچمدار گرافن آشنا می‌شوید و درمی‌یابید که چگونه تحقیقات آن‌ها گرافن را از آزمایشگاه خارج کرده و وارد بازار اروپا می‌کند.

BeDimensional

تقویت باتری‌های لیتیوم یون با گرافن

BeDimensional یک اسپین‌آف از برنامه پرچمدار گرافن و موسسه شریک آن‌ها یعنی موسسه فناوری ایتالیا (IIT) است. آن‌ها موادی را بر اساس گرافن و بلور‌های دو بعدی برای صنایع تولید می‌کنند. در سال ۲۰۲۰، آن‌ها با IIT و بزرگترین سازنده باتری در اروپا، برای توسعه باتری‌های لیتیوم یون مبتنی بر سیلیکون با گرافن همکاری کردند.

به لطف گرافن، باتری‌های جدید آن‌ها ۳۰ درصد ظرفیت بالاتری نسبت به جایگزین‌های موجود دارند و می‌توانند بیش از ۳۰۰ چرخه استفاده را تحمل کنند.

پرچمدار گرافن به پیشرفت این نمونه اولیه در چندین جبهه کمک کرد. اولین ایده‌ها برای باتری مجهز به گرافن در مرحله اول پروژه مطرح شد و اسپین‌آف BeDimensional برای تامین مواد گرافن برای پروژه ایجاد شد. این تیم اکنون چالش جدیدی را آغاز کرده است: توسعه باتری پایدار با گرافن برای وسایل نقلیه الکتریکی.

INBRAIN نوروالکترونیک

ساخت ایمپلنت‌های عصبی برای درمان پارکینسون و صرع

با استفاده از دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر یک الکترود گرافنی، هدف اسپین‌آف اینبرین سرعت بخشیدن به توسعه ایمپلنت‌های عصبی جدید مبتنی بر گرافن برای کمک به درمان اختلالات مغزی مانند پارکینسون و صرع است.

این شرکت که اکنون یکی از شرکای برنامه پرچمدار گرافن است، در سال ۲۰۱۹ توسط شرکای برنامه پرچمدار گرافن و ICREA، اسپانیا تاسیس شد. سرمایه‌گذاران کلیدی اروپایی برای حمایت از تحقیقات خود ۱ میلیون یورو جایزه دریافت کردند و در رقابتی با ۱۴۵ استارت‌آپ و اسپین‌آف دیگر مرتبط با سلامت، ۱۰۰۰۰۰ یورو اضافی از بانک سابادل به دست آوردند. دستگاه‌های INBRAIN سیگنال‌های مغزی را با وفاداری بالا رمزگشایی می‌کنند و وقتی با هوش مصنوعی جفت شوند، می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا بهترین اقدام را برای درمان بیماران تعیین کنند. اکنون، با همکاری برنامه پرچمدار گرافن، مهندسان INBRAIN در حال آزمایش فناوری خود بر روی حیوانات بزرگ هستند  و به زودی آزمایش‌های خود را بر روی انسان آغاز خواهند کرد.

Graphene-XT

روغن روان‌کننده مبتنی بر گرافن برای موتور سیکلت و اتومبیل

دانشمندان شرکت شریک برنامه پرچمدار گرافن، Graphene-XT، در ایتالیا، یک روغن روان‌کننده جدید مبتنی بر گرافن برای موتورهای دیزلی یا بنزینی در خودروها و موتورسیکلت‌ها ابداع کردند. این تیم روغن خود را در یک موتور سیکلت، آزمایش کردند. این تیم سخت در حال کار بر روی راه‌اندازی اولین محصول روانکار تجاری خود هستند که انتظار دارند در نیمه اول سال ۲۰۲۱ وارد بازار شود. این روغن در هر موتور حرارتی کار می‌کند. Graphene-XT امیدوار است در آینده محصولات تجاری بیشتری را عرضه کند.

das-Nano

خصوصیات غیر مخرب گرافن و مواد لایه‌ای

das-Nano یک SME متمرکز بر فناوری و یکی از اعضای مرتبط پرچمدار گرافن است. این شرکت طیف‌سنج‌های تراهرتز را برای کاربرد در صنایع خودروسازی و هوانوردی، انرژی بادی و مواد پیشرفته و غیره طراحی و تولید می‌کند. محصول آن‌ها Onyx اولین سیستم موجود در بازار است که برای ارائه خصوصیات غیر مخرب گرافن طراحی شده است.

اونیکس شکاف بین مقیاس ماکرو و مقیاس نانو را پوشش می‌دهد و صنعتی شدن موادی مانند گرافن و مواد لایه‌ای را تسریع می‌کند.

Cambridge Raman Imaging

توسعه لیزر فوق سریع مبتنی بر گرافن برای میکروسکوپ پزشکی رامان

کمربیج رامان ایمیجینگ یک اسپین‌آف جدید بوده، در حال توسعه یک لیزر مبتنی بر گرافن برای تولید تصاویری از تومورها در داخل بدن و ردیابی رشد یا بهبود آن‌ها هستند. این اسپین آف توسط شرکای کنسرسیوم پرچمداری گرافن، دانشگاه کمبریج، و دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، تاسیس شد و آن‌ها اخیرا سرمایه‌گذاری ۲۷۵۰۰۰ یورویی برای حمایت از پیشرفت‌های خود دریافت کردند.

تیم آن‌ها در حال کار بر روی یک لیزر فوق سریع مبتنی بر گرافن برای میکروسکوپ رامان هستند. این میکروسکوپ با استفاده از طیف‌سنجی رامان، تصاویر دیجیتالی بی‌درنگ از نمونه‌های بافت ایجاد می‌کند و بین بافت سالم و بیمار تمایز می‌یابد تا میزان تومورها و پاسخ‌دهی آن‌ها به درمان‌ها را نشان دهد. این فناوری همچنین می‌تواند به جراح اجازه دهد تا مطمئن شود که سرطان به‌طور کامل پس از عمل برداشته شده است. علاوه بر این، به لطف ویژگی‌های منحصربه‌فرد گرافن و مواد لایه‌ای، دستگاه آن‌ها مبتنی بر دو لیزر «پیکو ثانیه‌ای» مبتنی بر فیبر همگام است، معماری که بسیار ارزان‌تر از سیستم‌های حالت جامد معمولی است.