قراردادی برای استفاده از باتری‌های نانویی در کاربردهای فضایی

شرکت لایتن که در توسعه فناوری باتری با کمک نانومواد کربنی فعالیت دارد، به تازگی قراردادی برای استفاده از این باتری‌ها در حوزه هوافضا امضا کرده است.

لایتن (Lyten)، یک شرکت مواد پیشرفته در حوزه نانوباتری، اعلام کرد در حمایت از واحد نوآوری دفاعی (DIU) پیرامون راه‌حل‌های ذخیره‌سازی و مدیریت انرژی با ویژگی‌های بالا گرنتی دریافت کرده است. هدف اصلی نشان دادن راه حل باتری لیتیوم-گوگرد (Li-S) است که چرخه کار ماهواره‌های کوچک را به‌طور قابل توجهی برای سازمان فضایی آمریکا افزایش دهد، که یکی از کاربردهای مهم فناوری جدید باتری Li-S است. هدف نهایی این تلاش، توسعه یک باتری قابل شارژ لیتیوم-گوگرد با ظرفیت ۳ برابر ظرفیت ذخیره انرژی باتری‌های لیتیوم یون فعلی (Li-ion) است که امکان استفاده در فضاپیماها با چرخه کاری بالاتر را داشته باشد.

لایتن در حال توسعه و نوآوری مواد گرافن بکر و سه بعدی خود است که می‌تواند در سطح مولکولی فرموله و تنظیم شود و برای بهبود قابل توجه باتری‌ها استفاده شود. وقتی لایتن در ترکیب شیمیایی باتری‌های Li-S خود از این فناوری استفاده کند، چگالی انرژی بیشتری با خود به همراه داشته، عملکرد دمایی بالاتری به ارمغان آورده، زمان شارژ مجدد سریع‌تر و ایمنی بسیار بهبود یافته‌ای را ارائه می‌کند.

دن کوک، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران لایتن گفت: «محدودیت‌های قابل توجهی در مورد باتری‌های لیتیوم یونی وجود دارد و ما با تلاش‌های تحقیقاتی و توسعه گسترده خود و با همکاری خود با DIU و سازمان فضایی آمریکا، با موفقیت از آن موانع عبور کرده‌ایم. با استفاده از فناوری منحصر به فرد Lyten 3D Graphene® و شیمی سلول لیتیوم-گوگرد اختصاصی، ما قادر خواهیم بود در مقایسه با باتری های لیتیوم یون معمولی، چگالی انرژی را سه برابر افزایش دهیم.»

علاوه بر این، فناوری سلولی لایتن مبتنی بر مواد پایدار است که نیازی به کبالت، نیکل یا سایر مواد معدنی کمیاب ندارد. لایتن از طریق باتری های منحصر به فرد Li-S و فناوری اختصاصی گرافن سه بعدی خود، برای پیشرفت های بیشتر در آینده نزدیک آماده است.

راه‌حل پیشرفته باتری این شرکت موجب می‌شود که امکان استفاده از بسته‌های باتری کوچکتر و سبک‌تر فراهم شود، تا برای استفاده از فضاپیماهای کوچکتر مناسب شود.

با توجه به اینکه انرژی و مواد پیشرفته بخش مهمی از پیشگامیDIU است، لایتن برای اولین بار در بهار ۲۰۲۰ قراردادی را با این پیشگامی منعقد کرد و از آن زمان به سرعت و با موفقیت سه پیکربندی مختلف باتری، از جمله سلول‌های کیسه‌ای و سلول‌های استوانه‌ای را نمونه‌سازی کرد. این باتری‌ها، قبل از تولید، تحت یک سطح آزمایش جامع قرار خواهند گرفت.