نانوذرات روی جایگزین نانوذرات لیپیدی در واکسن‌های کرونا می‌شوند؟

شرکت داروسازی تونیکس قراردادی با دانشگاه ایالتی کانزاس امضا کرده است تا با مشارکت این دانشگاه بتواند نانوذرات روی را جایگزین نانوذرات لیپیدی در تولید واکسن ضدکرونا کند. این نانوذرات جدید پایداری بیشتری داشته و نیاز به نگهداری در دماهای بسیار پایین ندارند.

محققان دانشگاه ایالتی کانزاس در حال گسترش همکاری صنعتی برای افزایش پایداری واکسن‌های mRNA – از جمله واکسن‌های کووید-۱۹ – در حین حمل و نقل و ذخیره‌سازی هستند.

این قرارداد که توسط شرکای این دانشگاه هماهنگ شده است، یک مجوز انحصاری و فعالیت تحقیقاتی با شرکت داروسازی تونیکس (Tonix Pharmaceuticals) است.

از طریق این مشارکت، محققان واکسن‌های mRNA نانوذره روی یا ZNP، را توسعه خواهند داد که جایگزین فناوری نانوذرات لیپیدی یا LNP در واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ می‌شود. فناوری جدید نانوذرات روی باعث افزایش پایداری واکسن‌های mRNA در طیف وسیعی از دما در سیستم‌های مدل می‌شود. ماهیت حساس به دما فرمول‌بندی‌های mRNA نانوذرات روی، حمل و نقل و ذخیره‌سازی واکسن را تسهیل کرده و نیاز به دمای بسیار پایین را رفع می‌کند. بر اساس این قرارداد تحقیقاتی، توسعه بالینی واکسن mRNA نانوذرات روی برای محافظت در برابر COVID-19 بر اساس پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 انجام خواهد شد.

رابرت دلانگ، دانشیار مرکز نوآوری فناوری نانو در ایالت کانزاس، گفت: «فناوری LNP واکسن‌های فعلی mRNA  توانایی ما را برای استقرار این واکسن‌ها در بسیاری از نقاط جهان محدود می‌کند. فناوری‌ای که ما توسعه داده‌ایم از روی برای جایگزینی LNP استفاده می‌کند و منجر به تولید واکسن‌های mRNA پایدارتر در دماهای بالا می‌شود.»

دلانگ گفت که نانوذرات روی، بر خلاف نانوذرات لیپیدی، در طیف وسیعی از دماها از جمله دمای اتاق پایدار هستند. حذف نیاز به نانوذرات لیپیدی در واکسن‌های mRNA می‌تواند استقرار واکسن‌های جدید را تسریع کند و آن‌ها را در سطح جهانی در دسترس‌تر کند. واکسن‌های mRNA مبتنی بر نانوذرات روی نیز ممکن است هزینه کمتری برای ساخت داشته باشند.

موانگی از محققان این پروژه گفت: «هدف ما در استفاده از فناوری جدید فرمولاسیون mRNA، واکسینه کردن مردم در سراسر جهان برای نجات جان آن‌ها و کاهش ظهور انواع کووید-۱۹ است.»

به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها و سازمان غذا و دارو، واکسن‌های mRNA که توسط Pfizer/BioNTech و Moderna بر پایه نانوذرات لیپیدی ساخته شده‌اند، نشان داده‌اند که تا شش ماه پس از دو دوز و برای مدت طولانی‌تر با تزریق دوز سوم تقویت‌کننده، از کرونا جلوگیری می‌کنند. به دلیل محدودیت‌های فناوری نانوذرات لیپیدی، این واکسن‌های mRNA به نگهداری و حمل و نقل فوق سرد نیاز دارند زیرا در دمای اتاق یا حتی در یخچال‌ها یا فریزرهای استاندارد ناپایدار هستند.

ست لدرمن، مدیر اجرایی تونیکس، گفت: واکسن‌های Pfizer/BioNTech و Moderna علیه کووید-۱۹ نشان داده‌اند که فناوری mRNA به سرعت قابل استفاده است و احتمالاً یکی از اولین خطوط دفاعی برای همه‌گیری‌های آینده خواهد بود. فناوری ZNP که توسط دانشمندان در دانشگاه ایالتی کانزاس اختراع و توسعه یافته است، پتانسیل ساخت واکسن‌های mRNA را دارد که عاری از LNP هستند، که می‌تواند پایداری واکسن‌های mRNA را در دمای اتاق بهبود بخشد و استقرار آن‌ها را در مکان‌هایی که سیستم‌های تامین زنجیره فوق‌العاده سرد ندارند تسهیل کند. »